Inspiratie

Op deze pagina vind je een selectie van relevante informatie en inspiratie. Bekijk onze NCJ-publicaties, luister onze podcasts, laat je inspireren door blogs of selecteer de thema’s waar jij benieuwd naar bent.

Tip: als je wilt filteren op zowel type als thema, vink ze hieronder dan allebei aan. 

Types

Thema’s

Nieuws 26 mei 2025

Met MAZL investeren in generaties, mét effect!

Gemeenten die willen investeren in een sterke en steunende context voor jeugdigen doen er goed aan in overleg te gaan met de jeugdgezondheidszorg over de invoering van MAZL (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen). Deze bewezen effectieve methode zorgt ervoor dat scholen tijdig signaleren en handelen bij zorgen over leerlingen. En dat werkt.

Nieuws 26 mei 2025

MAZL en schoolaanwezigheid: beter zicht op jeugdigen

Scholen die starten met Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen (MAZL) worden bewuster van ziekmeldingen en willen deze beter in beeld brengen. Dat lijkt misschien extra werk, maar levert al snel waardevolle inzichten op.

Nieuws 26 mei 2025

MAZL als stevige basis voor schoolaanwezigheidsbeleid

De beweging naar schoolaanwezigheid richt zich niet alleen op het tegengaan van schoolverzuim, maar vooral op het bevorderen van aanwezigheid.

Nieuws 24 maart 2025

Vragen over belastbaarheid van ziekgemelde jeugdigen

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) heeft een belangrijke rol bij de ziekteverzuimbegeleiding van jeugdigen. Er is een document opgesteld om de rol van de JGZ bij de inschatting van belastbaarheid van ziekgemelde jeugdigen helder te maken.

Nieuws 23 april 2024

Onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen

In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.

Nieuws 23 januari 2023

MAZL op het voortgezet onderwijs her-erkend

Recent is de interventie MAZL vo her-erkend op het niveau ‘eerste aanwijzingen voor effectiviteit’

Nieuws 29 september 2022

Werk maken van aanwezigheid

In de verzuimbrief van de minister van OCW krijgt het prominente aandacht: werk maken van aanwezigheid. Het is een andere focus op verzuim en zorgt voor anders werken in de schoolsetting. De JGZ kan hierbij ondersteunend zijn met de inzet van (effectieve) interventies zoals MAZL en ‘ Je Brein de Baas?!’.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.