De JGZ en onderzoek
Een effectieve, kwalitatief hoogwaardige jeugdgezondheidszorg vereist een sterke verbinding van onderzoek met beleid en praktijk. Daarom vraagt het NCJ aandacht voor het belang van onderzoek binnen de JGZ: het toepassen, onderhouden en blijvend samen creëren van wetenschappelijke kennis over de jeugdgezondheid. Een Evidence-Based-Practice-mindset en bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek zijn belangrijke aspecten van het vakmanschap van JGZ-professionals. Hoe zijn onderzoeksresultaten bruikbaar voor jouw dagelijkse praktijk? En hoe ziet een onderzoeksproces er eigenlijk uit? Wat kun jij bijdragen?
Hierbij kan het NCJ goed ondersteunen met het informatieplatform. Het dataplatform waar gegevens (anoniem) kunnen worden verzameld voor een effectieve, kwalitatieve hoogwaardige JGZ. Zo kun je onder andere benchmarken, landelijke trends signaleren en spiegel- en beleidsinformatie genereren zowel landelijk als regionaal.
De EBP-mindset: jouw JGZ- vakmanschap
Het begrip ‘evidence-based-practice’ is breder dan de vertaling: een praktijk die gebaseerd is op bewijs. Het gaat juist om de combinatie van bewijs met de ervaring van de professional en de unieke situatie van kind en gezin. De EPB-mindset combineert drie vormen van kennis:
- Onderzoekskennis: kennis uit wetenschappelijk onderzoek.
- Praktijkervaring: opleiding, praktijkkennis en ervaring van professionals.
- Burgerperspectief: vragen, voorkeuren en ervaringen van kinderen, jongeren en ouders.
Werken vanuit deze mindset is ook op organisatieniveau van belang: het positioneert de JGZ-organisatie krachtiger als preventiepartner en maakt het aantrekkelijker om voor te werken. Onderzoek wijst verder uit dat in organisaties waar meer aan onderzoek wordt meegewerkt, als gevolg van de EBP-mindset vaker conform richtlijnen wordt gewerkt, wachttijden korter worden en kosten lager.