Nieuws 29 september 2022

Werk maken van aanwezigheid

In de verzuimbrief van de minister van OCW krijgt het prominente aandacht: werk maken van aanwezigheid. Het is een andere focus op verzuim en zorgt voor anders werken in de schoolsetting. De JGZ kan hierbij ondersteunend zijn met de inzet van (effectieve) interventies zoals MAZL en ‘ Je Brein de Baas?!’.

Het is een belangrijke koerswijziging in de brieven over verzuim: de aandacht voor aanwezigheid. Dat is niet voor niets. Het is een manier om het totaal aan onderwijstijd dat kinderen en jongeren krijgen centraler te stellen. Onderwijstijd is namelijk een belangrijke voorspeller van een succesvolle schoolloopbaan.

Onderwijstijd

Binnen het werken aan aanwezigheid wordt gewerkt met drie categorieën die tier-s genoemd worden. Ze worden voorgesteld als een piramide (zie afbeelding en toelichting).

Uit: verzuimbrief van de minister van OCW

Praktisch betekent het dat er gestreefd wordt naar 95% aanwezigheid. Daarbij telt alle aanwezigheid/afwezigheid mee (ongeoorloofd en geoorloofd verzuim, maar ook gemiste onderwijstijd door rapportvergaderingen, uitvallende leerkrachten, etc).

In de regio Almelo en in de regio Noord-Kennemerland zijn ze al een aantal jaren bezig met deze omslag. Ze gelden daar dan ook als voorbeeldregio voor het werken aan aanwezigheid. De andere focus, de samenwerking van scholen met partners om de school en de resultaten door deze andere aanpak, nodigen uit tot navolgen.

Interventies

De JGZ kan bij deze nieuwe aanpak behulpzaam zijn. MAZL geldt als interventie die zich richt op de jeugdige in de bovenste twee delen van de piramide. Het effect van MAZL op de context van jeugdigen is dat er meer aandacht komt voor welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Die beweging merken ook de betrokkenen in de regio Almelo en Noord-Kennemerland. De aanpak begint ook bij interventies in het onderste deel van de piramide: op universeel preventief niveau, gericht op alle jeugdigen en hun context. Wat daar goed op aansluit is ‘Je Brein de Baas?!’: een (kosteloos) lespakket met drie lessenseries dat de mentale gezondheid van jeugdigen bevordert. Het is gemaakt voor de eerste vier klassen van het voortgezet onderwijs. Mentoren kunnen de lessen zelf verzorgen in hun klassen.

Nu aan de slag met je samenwerkingspartners

Het is voor de JGZ zaak om op basis van de aangescherpte verzuimaanpak nu de samenwerkingspartners op te zoeken en het overleg aan te gaan. Het is dé manier om werk te maken van de opgave om zoveel mogelijk jeugdigen zoveel mogelijk onderwijstijd en dus kansen en mogelijkheden te bieden.

MAZL en ‘Je Brein de Baas?!’ bieden daarbij samen een goed kader. Bij de GGD Hollands Noorden zijn ze daarmee al goed aan de slag en geven hun samenwerkingspartners informatie over MAZL via hun website. In de regio Twente zijn er rond ‘Je Brein de Baas?!’ contacten tussen de gezondheidsbevorderaars, de JGZ en de scholen.

Door nu aan de slag te gaan met de voorbereidingen van het samen werken aan meer aanwezigheid op scholen ben je als JGZ voorbereid op de vragen die vanuit scholen en gemeenten gesteld zullen gaan worden.

Meer weten?

Adviseur Mark Weghorst is onderdeel van de coalitie welbevinden, werkte mee aan de pagina’s over welbevinden en sociaal emotionele ontwikkeling op onderwijskennis.nl en is betrokken bij de website www.aanwezigopschool.nl waar wetenswaardigheden over schoolaanwezigheid bij elkaar gezet zijn.

jebreindebaas@ncj.nl, mazl@ncj.nl of mweghorst@ncj.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.