Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 29 september 2022
In de verzuimbrief van de minister van OCW krijgt het prominente aandacht: werk maken van aanwezigheid. Het is een andere focus op verzuim en zorgt voor anders werken in de schoolsetting. De JGZ kan hierbij ondersteunend zijn met de inzet van (effectieve) interventies zoals MAZL en ‘ Je Brein de Baas?!’.
Het is een belangrijke koerswijziging in de brieven over verzuim: de aandacht voor aanwezigheid. Dat is niet voor niets. Het is een manier om het totaal aan onderwijstijd dat kinderen en jongeren krijgen centraler te stellen. Onderwijstijd is namelijk een belangrijke voorspeller van een succesvolle schoolloopbaan.
Binnen het werken aan aanwezigheid wordt gewerkt met drie categorieën die tier-s genoemd worden. Ze worden voorgesteld als een piramide (zie afbeelding en toelichting).
Uit: verzuimbrief van de minister van OCW
Praktisch betekent het dat er gestreefd wordt naar 95% aanwezigheid. Daarbij telt alle aanwezigheid/afwezigheid mee (ongeoorloofd en geoorloofd verzuim, maar ook gemiste onderwijstijd door rapportvergaderingen, uitvallende leerkrachten, etc).
In de regio Almelo en in de regio Noord-Kennemerland zijn ze al een aantal jaren bezig met deze omslag. Ze gelden daar dan ook als voorbeeldregio voor het werken aan aanwezigheid. De andere focus, de samenwerking van scholen met partners om de school en de resultaten door deze andere aanpak, nodigen uit tot navolgen.
De JGZ kan bij deze nieuwe aanpak behulpzaam zijn. MAZL geldt als interventie die zich richt op de jeugdige in de bovenste twee delen van de piramide. Het effect van MAZL op de context van jeugdigen is dat er meer aandacht komt voor welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Die beweging merken ook de betrokkenen in de regio Almelo en Noord-Kennemerland. De aanpak begint ook bij interventies in het onderste deel van de piramide: op universeel preventief niveau, gericht op alle jeugdigen en hun context. Wat daar goed op aansluit is ‘Je Brein de Baas?!’: een (kosteloos) lespakket met drie lessenseries dat de mentale gezondheid van jeugdigen bevordert. Het is gemaakt voor de eerste vier klassen van het voortgezet onderwijs. Mentoren kunnen de lessen zelf verzorgen in hun klassen.
Nu aan de slag met je samenwerkingspartners
Het is voor de JGZ zaak om op basis van de aangescherpte verzuimaanpak nu de samenwerkingspartners op te zoeken en het overleg aan te gaan. Het is dé manier om werk te maken van de opgave om zoveel mogelijk jeugdigen zoveel mogelijk onderwijstijd en dus kansen en mogelijkheden te bieden.
MAZL en ‘Je Brein de Baas?!’ bieden daarbij samen een goed kader. Bij de GGD Hollands Noorden zijn ze daarmee al goed aan de slag en geven hun samenwerkingspartners informatie over MAZL via hun website. In de regio Twente zijn er rond ‘Je Brein de Baas?!’ contacten tussen de gezondheidsbevorderaars, de JGZ en de scholen.
Door nu aan de slag te gaan met de voorbereidingen van het samen werken aan meer aanwezigheid op scholen ben je als JGZ voorbereid op de vragen die vanuit scholen en gemeenten gesteld zullen gaan worden.
Adviseur Mark Weghorst is onderdeel van de coalitie welbevinden, werkte mee aan de pagina’s over welbevinden en sociaal emotionele ontwikkeling op onderwijskennis.nl en is betrokken bij de website www.aanwezigopschool.nl waar wetenswaardigheden over schoolaanwezigheid bij elkaar gezet zijn.
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.