De corona-periode vraagt veel aanpassingen in het dagelijks werk. In het voorjaar kwam bij de collega’s van het Nederlands Jeugdinstituut de vraag om informatie met betrekking tot welbevinden op school. Zij brachten een aantal partijen bij elkaar en daarmee ontstond de Coalitie Welbevinden.
Partners in welbevinden
Naast het Nederlands Jeugdinstituut en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid nemen ook Pharos en Trimbos deel aan de coalitie. Zij beheren samen de website en het programma welbevinden op school. De Gezonde School en de sectie schoolpsychologen van het NIP completeren de coalitie.
Wat is er al klaar?
Er was behoefte aan informatie over de inzet op scholen om welbevinden te bevorderen. Door de samenwerking in de coalitie kon de expertise vanuit de verschillende partners effectief worden samengebracht en dit leidde al tot de praktijkkaart welbevinden en de invulling van de teksten op de website van het Nationaal Programma Onderwijs over welbevinden.
Na de zomer kwam de vraag vanuit het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek om te werken aan de pagina’s op Onderwijskennis.nl over welbevinden. Een eerste aanzet daartoe is gegeven en de verdere invulling daarvan krijgt in de komende periode vorm.
In de wijze waarop wel als coalitie kijken naar welbevinden is het van belang om op een duurzame manier en met een brede blik te investeren in welbevinden. Het gaat dan ook niet om interventies die zich enkel op individuele kinderen richten. Ook de sociale omgeving van kinderen komt aan de orde en vraagt aandacht bij het versterken van welbevinden.
En door…
De coalitie ontstond vanuit een behoefte om gezamenlijk op te trekken in dit thema. Het werk dat daarmee verzet werd en in een behoefte voorzag leverde steeds weer nieuwe vragen en opgaven op. De thema-gerichtheid van deze coalitie helpt om ook die nieuwe opgaven te kunnen beantwoorden.
Nieuw: e-learning ‘Verbinding verbroken!’ in de JGZ Academie
Wat zijn de gevolgen voor de ontwikkeling van het jonge kind als ouders veel met hun smartphone bezig zijn? Wat betekent dit voor de taal, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van baby en peuter? Wat zeggen de laatste onderzoeken hierover en hoe bespreek je dit als zorgprofessional? Volg de nieuwe e-learning.
Nieuws25 oktober 2024
Hoe bibliotheken kunnen bijdragen aan zorg en ontwikkeling van jonge kinderen
Op 16 oktober 2024 is er een online bijeenkomst georganiseerd voor het bibliotheeknetwerk over het zorglandschap voor jonge kinderen. Het webinar is nu terug te zien.
Nieuws14 oktober 2024
Nieuwe monitor: ‘Ouders en de JGZ’
Met de monitor ‘Ouders en de JGZ’ hoopt het NCJ i.s.m. Tranzo, inzicht te krijgen in de samenwerking tussen de JGZ en ouders, specifiek wanneer en hoe zij elkaar ontmoeten en waarover ze in gesprek gaan, vanuit het perspectief van de ouders.
Welkom op onze nieuwe website!
Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.