
Nieuw artikel in TJGZ over toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Nieuws 28 april 2022
In een eerder bericht vertelden we dat het NCJ samen met TNO een onderzoeksproject is gestart. Het doel van het onderzoek – dat gefinancierd wordt door ZonMw – is het ontwikkelen van een richtlijnmodule voor zorg op afstand (zoals beeldbellen) in de JGZ. In dat kader roepen we JGZ-professionals op deel te nemen aan een onderzoek van het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving (Avans Hogeschool) naar de alliantie tussen hulpvrager en hulpverlener tijdens beeldbellen, chatgesprekken of een e-consult. De resultaten van dit onderzoek zijn van waarde voor het opstellen van de richtlijnmodule.
Lees ons eerdere nieuwsbericht ‘Zorg op afstand in de JGZ, hoe dan?’
Goede alliantie voorspelt beter effect van hulp
Bied jij of biedt jouw organisatie online opvoedingsondersteuning en wil je weten wat de kwaliteit van de alliantie is tijdens het beeldbellen, een chatgesprek of e-consult? Het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving heeft op basis van gevalideerde internationale vragenlijsten de ‘Vragenlijst Online Alliantie’ ontwikkeld. In dit onderzoek wordt aan de hand van elf vragen over vertrouwen en samenwerking – voor zowel de hulpvrager als de hulpverlener – inzichtelijk gemaakt of en hoe het online contact wordt gewaardeerd. Dat inzicht is belangrijk, want een goede alliantie voorspelt een beter effect van de hulp. En andersom geldt dat ook: als er onbegrip, wantrouwen of onduidelijkheid is verstoort dit de hulpverlening.
Meedoen?
Je kan individueel of als gehele organisatie deelnemen aan het onderzoek. Meedoen kan tot en met augustus 2022 door te mailen naar lectoraatjeugdgezinensamenleving@avans.nl. De resultaten worden in het najaar teruggekoppeld en gepubliceerd op de website van het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving van Avans Hogeschool. Als jouw volledige organisatie meedoet en minimaal vijftig vragenlijsten invult, ontvang je daarnaast ook een persoonlijke analyse en terugkoppeling op organisatieniveau.
"*" geeft vereiste velden aan
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Klimaatverandering is niet alleen een milieuvraagstuk, maar óók een gezondheidsvraagstuk. Welke rol kan de JGZ hierin spelen?