Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 28 april 2022
In een eerder bericht vertelden we dat het NCJ samen met TNO een onderzoeksproject is gestart. Het doel van het onderzoek – dat gefinancierd wordt door ZonMw – is het ontwikkelen van een richtlijnmodule voor zorg op afstand (zoals beeldbellen) in de JGZ. In dat kader roepen we JGZ-professionals op deel te nemen aan een onderzoek van het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving (Avans Hogeschool) naar de alliantie tussen hulpvrager en hulpverlener tijdens beeldbellen, chatgesprekken of een e-consult. De resultaten van dit onderzoek zijn van waarde voor het opstellen van de richtlijnmodule.
Lees ons eerdere nieuwsbericht ‘Zorg op afstand in de JGZ, hoe dan?’
Goede alliantie voorspelt beter effect van hulp
Bied jij of biedt jouw organisatie online opvoedingsondersteuning en wil je weten wat de kwaliteit van de alliantie is tijdens het beeldbellen, een chatgesprek of e-consult? Het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving heeft op basis van gevalideerde internationale vragenlijsten de ‘Vragenlijst Online Alliantie’ ontwikkeld. In dit onderzoek wordt aan de hand van elf vragen over vertrouwen en samenwerking – voor zowel de hulpvrager als de hulpverlener – inzichtelijk gemaakt of en hoe het online contact wordt gewaardeerd. Dat inzicht is belangrijk, want een goede alliantie voorspelt een beter effect van de hulp. En andersom geldt dat ook: als er onbegrip, wantrouwen of onduidelijkheid is verstoort dit de hulpverlening.
Meedoen?
Je kan individueel of als gehele organisatie deelnemen aan het onderzoek. Meedoen kan tot en met augustus 2022 door te mailen naar lectoraatjeugdgezinensamenleving@avans.nl. De resultaten worden in het najaar teruggekoppeld en gepubliceerd op de website van het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving van Avans Hogeschool. Als jouw volledige organisatie meedoet en minimaal vijftig vragenlijsten invult, ontvang je daarnaast ook een persoonlijke analyse en terugkoppeling op organisatieniveau.
"*" geeft vereiste velden aan
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.