NCJ vacature: communicatiemedewerker (32-36 uur)
Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) heeft een vacature openstaan. Hieronder lees je meer over de functies van communicatiemedewerker.
Nieuws 28 november 2025
Het NCJ peilde voor de vijfde keer onder professionals of zij de signalen van geldzorgen bij jeugdigen en/of hun ouders/opvoeders herkennen en hun mogelijkheden om iets met deze signalen te doen. Nog nooit vulden zoveel professionals de peiling in. De cijfers laten zien dat ouders/opvoeders regelmatig vragen stellen, maar het voor professionals nog niet gewoon is om dit onderwerp aan bod te laten komen. Terwijl we weten dat mensen met geldzorgen vaker chronische stress, een ongezonde leefstijl of chronische ziekten hebben. Laten we het gesprek over geld dus normaal maken.

De volgende resultaten vielen met name op:
De vragenlijst werd in 2025 439 keer ingevuld. Dit is ruim meer dan de peiling in 2023 (n=264) en in 2024 (n=217). De meeste vragenlijsten werden ingevuld door vrouwen (96,4%), HBO opgeleid (62%), werkzaam in de JGZ (87%) met het jonge kind (63,1%). De respondenten komen uit alle provincies en alle leeftijdsgroepen vanaf 25 tot 69 jaar zijn vertegenwoordigd.
De peiling onder professionals met de vragenlijst over geld en geldzorgen kon ingevuld worden van 22 september tot en met 17 oktober 2025. De periode van invullen is gelijk aan 2023 en 2024. Zo is Prinsjesdag steeds als startpunt van de peiling gekozen en voor het presenteren van de resultaten wordt gestreefd naar de periode die samenvalt met de intocht van Sinterklaas.
De resultaten van de peiling laten met name zien dat geldzorgen een spannend onderwerp blijft om bespreekbaar te maken. Ouders/opvoeders en jeugdigen stellen regelmatig vragen, maar veel professionals (56%) ervaren soms, vaak of altijd een taboe. Bovendien lijken we niet beter te worden in het oppikken van signalen van geldstress (meer professionals twijfelen hierover). Daar ligt een uitdaging voor ons allemaal. Om het onderwerp normaal te maken en daarmee uit de taboesfeer te halen.
Het helpt als je hierbij gebruik maakt van dagelijkse zaken die voor ons allemaal herkenbaar zijn. De kosten van de boodschappen zien we allemaal stijgen. De uitgaven aan energie in de komende winter is een zorg die we delen. Sinterklaas die in het land komt en direct leidt tot stress bij ouders voor het vinden van een passend antwoord op alle wensen van onze kinderen. Door te beginnen met iets herkenbaars en dan de vraag te stellen “hoe is dat voor jou?”, maken we geld bespreekbaar.
In de handreiking ‘Omgaan met armoede binnen de JGZ‘ vind je prachtige voorbeeldzinnen die je kunt gebruiken. Maak hier gebruik van en blijf ouders/opvoeders ook vragen hoe zij de gesprekken ervaren.
Weet dat je ook niet overal een antwoord op hoeft te hebben. Maar je hebt wel, samen met je collega’s, de verantwoordelijkheid om te weten waar mensen met geldzorgen naartoe kunnen. Maak samenwerkingsafspraken met deze organisaties. Denk daarbij aan Humanitas, sociaal raadsliedenwerk of maatschappelijk werk. Bijna eenderde van de professionals gaf aan dat zij de sociale kaart niet kent of niet tevreden is over de opvolging door andere organisaties (28%). Ook hier ligt een opdracht aan onszelf. Goede samenwerkingsafspraken maken bovendien jouw werk efficiënter en leuker!
De Alliantie Kinderarmoede is een netwerk van publieke en private partijen met een missie: kinderen zijn (in 2030) niet meer de dupe van armoede en er komen geen nieuwe gezinnen in armoede meer bij. Met meer dan 300 aangesloten partners is het initiatief inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste netwerken tegen kinderarmoede in Nederland. De alliantie hanteert een verandertheorie waarmee we gezamenlijk én op verschillende niveaus impact kunnen maken. De verandertheorie zet in op de drie V’s: Verzachten, Versterken en Veranderen.
Lees meer over de Alliantie Kinderarmoede
De peiling geldzorgen onder professionals is een van de onderzoeken die het NCJ jaarlijks uitvoert. Om de gezondheid van ieder kind te beschermen en bevorderen, is betrouwbare data van essentieel belang. Het NCJ is een onafhankelijke, non-profit onderzoeksorganisatie die onderzoek doet in opdracht, maar ook zelf via vragenlijsten, monitors en evaluaties. Met regionaal en landelijk inzicht in de gezondheid en gezondheidsomgeving van de jeugd, dragen we bij aan het versterken van de preventieve zorg voor jeugd.
Wil je aan de slag met geldzorgen bespreekbaar maken en/of het versterken van samenwerking met anderen en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met NCJ-adviseur Kim Houben via khouben@ncj.nl.
"*" geeft vereiste velden aan
Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) heeft een vacature openstaan. Hieronder lees je meer over de functies van communicatiemedewerker.
Robin Hood neemt van hen die genoeg hebben en geeft aan hen die dat nodig hebben. Dat gaan we doen in dit meerjarige project: we zorgen dat gezinnen met jonge kinderen geen geld mislopen.
In een challenge voor de Universiteit Utrecht gingen vier masterstudenten aan de slag met de vraag wat het belang is van overgangsrituelen voor jeugdigen op school.