Robin Hood Project gestart
Robin Hood neemt van hen die genoeg hebben en geeft aan hen die dat nodig hebben. Dat gaan we doen in dit meerjarige project: we zorgen dat gezinnen met jonge kinderen geen geld mislopen.
Nieuws 17 december 2025
In een challenge voor de Universiteit Utrecht gingen vier masterstudenten aan de slag met de vraag wat het belang is van overgangsrituelen voor jeugdigen op school.

De vraag kwam voort uit zwakke signalen die we hier en daar hoorden. Leerlingen in havo 3 die ongewoon gedrag vertoonden en daardoor voor leraren moeilijk peilbaar waren. Studenten die in het hbo en wo moeite hadden om hun loopbaan te vervolgen en gemakkelijk uitvielen. We legden al snel een verband met de coronaperiode. Jeugdigen misten daardoor overgangsrituelen die voor de schoolloopbaan zo vanzelfsprekend zijn, zoals gala, schoolkamp en introductieweek. Wat is het belang van die rituelen?
Vier studenten kregen de opdracht om hiermee aan de slag te gaan, eind 2024 en begin 2025. In een korte projectmatige opdracht verkenden ze theorie, zochten onderbouwing, gingen in gesprek met verschillende jeugdigen om hun aannames te toetsen. Ze bedachten bovendien een manier om deze kennis inzichtelijk te maken voor de jeugdgezondheidszorg.
Het belang is evident. Nu, jaren na corona, zien we verhalen over “schoolrijpheid” op de basisschool, moeizame starters in groep 1, tot aan haperende studieloopbanen in mbo, hbo en wo. De jeugdgezondheidszorg weet als geen ander dat breed kijken met historisch besef kan helpen om de druk bij jeugdigen weg te halen en de context meer verantwoordelijkheid te geven.
De folder en infographic die door de masterstudenten gemaakt zijn, zet de kennis op een rij. Alle vier de studenten hebben daarnaast gewerkt aan eigen papers waarin een deel van de onderbouwing van hun bevindingen terug te vinden is (op aanvraag beschikbaar).
Bekijk de folder en infographic
Deze kennis vraagt om verdieping en nodigt uit tot nader onderzoek. Daarnaast vraagt het om oplettendheid bij al te vlotte conclusies over de corona-schade die we regelmatig voorbij zien komen. Het verhaal is veelvormiger, vraagt meer zorgvuldigheid en de JGZ kan daarin een relativerende en normaliserende rol nemen.
Het NCJ werkt vaker mee aan challenges zoals deze. Het biedt voor het NCJ de mogelijkheid om maatschappelijke vragen te laten (voor)verkennen door masterstudenten die daarin goed begeleid worden. Studenten krijgen hiermee bovendien inzicht in het werk en de praktijk van het NCJ. Daarmee ontstaat er ook animo om de masterstage bij het NCJ te gaan doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Robin Hood neemt van hen die genoeg hebben en geeft aan hen die dat nodig hebben. Dat gaan we doen in dit meerjarige project: we zorgen dat gezinnen met jonge kinderen geen geld mislopen.
Vanaf dit najaar starten de commentaarrondes van het Cluster Psychosociaal & Gedrag. Tot en met 12 januari 2026 is het mogelijk om commentaar te geven bij de herziene JGZ-richtlijn Autisme. Tot en met 17 februari 2026 bij de herziene JGZ-richtlijn ADHD.
Vandaag lanceert Centering Feeding de 'Borstvoedingsbabbel voor Zorgprofessionals': een vernieuwende podcast over preventieve borstvoedingszorg.