Richtlijn Ouder-kindrelatie
De JGZ houdt de kwaliteit van haar vakmanschap hoog met wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen, die professionals helpen bij signaleren, behandelen en eventueel doorverwijzen.
onderwerp
Een veilige hechtingsrelatie is van belang voor een optimale ontwikkeling van ieder kind, zowel op sociaal, emotioneel als cognitief niveau.
Onder hechting verstaan we de emotionele, affectieve en duurzame band tussen ouder en kind. Voor een kind betekent dit dat hij troost en nabijheid vindt bij zijn ouder, vooral als hij bang, gespannen of verdrietig is.
16%
van de kinderen in Nederland heeft een valse start bij de geboorte
0,5-1%
van de kinderen wordt geboren in (zeer) kwetsbare gezinnen
1.000
de eerste 1000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start
Een veilige hechtingsrelatie is van wezenlijk belang voor een gezonde ontwikkeling van een kind. De samenwerking tussen hechting en ontwikkeling wordt weergegeven in de Cirkel van Veiligheid. Als JGZ-professional kun je deze cirkel gebruiken om het belang van hechting uit te leggen en inzichtelijk te maken.
De basis voor de hechtingsrelatie wordt gelegd in het eerste levensjaar en blijft het hele leven van belang. De wijze waarop kinderen zijn gehecht, wordt zichtbaar als de kinderen 12 á 15 maanden oud zijn. De basis van die hechtingsrelatie is mede afhankelijk van factoren, zoals:
Wanneer een kind een veilige hechtingsrelatie opbouwt met zijn ouders, vergroot dat de kans op een ongestoorde, met name sociale en emotionele, ontwikkeling. Ook bevordert een veilige hechting nieuwsgierigheid, leergierigheid en het toegeven aan de drang tot exploratie.
Een kind dat weinig ervaring heeft met veilige, vertrouwde relaties en zich vaak onveilig voelt, kan onveilig gehecht raken. Hierdoor kan het zijn dat een kind later bijvoorbeeld:
De JGZ houdt de kwaliteit van haar vakmanschap hoog met wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen, die professionals helpen bij signaleren, behandelen en eventueel doorverwijzen.
Een collega loopt langs je in het trappenhuis en reageert niet wanneer jij ‘Goedemorgen’ zegt. Jij denkt: ‘Zou die opmerking tijdens de vergadering van gisteren verkeerd zijn gevallen? Ik was ook wel geërgerd omdat er weer geen aandacht was voor mijn agendapunten. Of zou hij met zijn gedachten ergens anders zijn? Was zijn moeder niet ernstig ziek? Ik ga het hem toch even vragen straks.’
Wil je meer weten over hechting, overleg of advies over de aanpak in jouw organisatie of gemeente? Neem contact met ons op!
"*" geeft vereiste velden aan