
Terugblik Week voor Jeugdgezondheid 2025
We blikken terug op de tweede editie van de Week voor Jeugdgezondheid!
Nieuws 14 november 2017
Er is weer een nieuwe e-learning beschikbaar in de JGZ Academie: De e-learning Taalstimulering door Voorlezen. De e-learning is een handig hulpmiddel voor professionals in de JGZ om kennis op te frissen en deskundigheid te vergroten. Het helpt bij het bespreken van het belang van voorlezen.
Voorlezen maakt groot verschil. Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft maar 30% voldoende woordenschat voor een goede start op school. En een kind dat opgroeit in een taalarm gezin, hoort in de vier jaar voordat het naar school gaat 30 miljoen woorden minder dan in een taalrijk gezin. Van de peuters en kleuters die geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70% voldoende woordenschat.
De e-learning is ontwikkeld in het kader van BoekStart, een leesbevorderingsprogramma van Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek. De module biedt veel voorbeeldmateriaal en bevat een reader met verdiepend materiaal. De e-learning wordt afgesloten met een toets en is geaccrediteerd door het Kwaliteitsregister V&V, de ABFRE en de AbSg, het Verpleegkundig Specialisten Register en KaBiZ. Financiering van ZonMw maakte de e-learning mogelijk.
"*" geeft vereiste velden aan
We blikken terug op de tweede editie van de Week voor Jeugdgezondheid!
Dit artikel is onderdeel van een reeks van zes artikelen over een groot deel van het proces om tot een goede vaccinatiegraad te komen. In dit derde artikel gaat het over de beoordeling van nieuwe vaccinaties door de Gezondheidsraad.
Bekijk nu de inzichten uit vijf jaar Balansmeter-peilingen via ons interactieve dashboard.
Meldingen