Instructies voor professionals | |
Achtergronden | |
Ontwikkelingsveld | Communicatie (actieve taalontwikkeling) en persoonlijkheid. |
Psychologisch aspect | Meestal beginnen kinderen zichzelf bij hun voornaam of een verbastering daarvan te benoemen. Daarna beginnen ze zichzelf ook aan te duiden door middel van ‘mij’ of ‘ik’. Het zichzelf aanduiden met ‘mij’ of ‘ik’ laat zien dat het kind inzicht krijgt in de steeds wisselende aanduidingen van dezelfde persoon binnen het communicatieve systeem, waarbij ‘ik’ voor de ander ‘jij’ is en omgekeerd. Het zelfbewustzijn is ontstaan. |
Onderzoekleeftijd | |
Aanbevolen leeftijd | 30 maanden (2,5 jaar). |
Spreiding1 | 29 - 30 maanden (125 - 129 weken)2 |
1De spreiding zoals hier weergegeven geeft de hoogst en laagst gevonden P90-leeftijd aan. P90 is de leeftijd waarop 90% van de kinderen positief scoort. In de internationale literatuur worden hiervoor verschillende leeftijden gevonden. 2Voor dit kenmerk zijn voor verschillende leeftijden nog geen referentiewaarden beschikbaar. |
|
Onderzoekmethode | |
Uitgangspositie kind | Niet bepaald. |
Uitvoering onderzoek | Geen bepaalde handeling. |
Observatie | De onderzoeker observeert hoe het kind zichzelf noemt als het over zichzelf spreekt. |
Anamnese | Wanneer het gewenste gedrag niet tijdens het consult kan worden waargenomen, vraagt de onderzoeker aan de ouder: “Hoe noemt … zichzelf, bijvoorbeeld als hij iets wil hebben?” |
Beoordeling | |
Positief | Als het kind over zichzelf spreekt benoemt hij zich met “mij” of “ik”. |
Negatief |
|
Registratie | + Bij geobserveerde positieve respons. M Bij anamnestisch positieve respons. - Bij negatieve respons.Indien de eigen naam gebruikt wordt dit onder ‘opmerkingen’ registreren. |
Discipline | Alle disciplines mogen alle onderdelen doen. |
Informatie over overleg / consultatie | Indien de DA het kenmerk uitvoert mag bij een negatieve score de JV geconsulteerd worden. Indien de JV het kenmerk uitvoert moet bij een negatieve score de VS/JA geconsulteerd worden. Bij alarmsymptoom op korte termijn consultatie van de VS/JA. |
Advies | Adviseer ouders om de communicatieve ontwikkeling te stimuleren en ga daarbij in op het stimuleren van de taalontwikkeling. |
Alarmsymptoom | Kinderen met kenmerken van stoornissen in het autistisch spectrum zullen ‘mij’ of ‘ik’ niet of pas veel later gaan gebruiken. Ook papegaaien deze kinderen veel (zie hoofdstuk 11). |