Achtergronden | |
Ontwikkelingsveld | Communicatie (actieve taalontwikkeling). |
Neurologisch aspect | Ontwikkeling van de spraakmotoriek. Auditieve feedback en het auditief discriminatievermogen zijn van groot belang bij de ontwikkeling van het brabbelen. |
Psychologisch aspect | Op deze leeftijd oefent het kind de verworven gevarieerde brabbelgeluiden en begeleidt hiermee zijn handelingen en spel. De brabbelgeluiden krijgen meer intonatie en worden daardoor melodieuzer. Het kind ‘oefent’ tijdens het brabbelen verschillende aspecten van de gesproken taal, het sociale brabbelen. |
Onderzoekleeftijd | Referentiewaarden (percentage dat het kenmerk positief scoort) |
47-52 weken | 99,6 % |
NB: periode week 1 betreft de leeftijd vanaf de geboortedag tot en met dag 6, periode week 2 de leeftijd van dag 7 tot en met dag 13, etc. | |
Onderzoekmethode | |
Uitgangspositie kind | Niet bepaald. |
Uitvoering onderzoek | Geen bepaalde handeling. |
Observatie | De onderzoeker observeert tijdens het consult of het kind bij het spelen verschillende (onbegrijpelijke) reeksen geluidjes maakt met stembuigingen en pauzes. |
Anamnese | Indien het gedrag niet op het consultatiebureau kan worden waargenomen, vraagt de onderzoeker aan de ouder: “Houdt …. hele ‘verhalen’ met verschillende soorten geluiden, bijvoorbeeld tijdens spelen of in zijn bed?”. |
Beoordeling | |
Positief | Het kind maakt met tussenpozen melodieuze, niet monotone geluidjes (brabbelen) bij het spelen en brengt variatie in de geluiden aan. |
Negatief |
|
Registratie | + Bij geobserveerde positieve respons. M Bij anamnestisch positieve respons. – Bij negatieve respons. |
Discipline | Alle disciplines mogen alle onderdelen doen. |
Informatie over overleg / consultatie | Indien de DA het kenmerk uitvoert mag bij een negatieve score de JV geconsulteerd worden. Indien de JV het kenmerk uitvoert moet bij een negatieve score de VS/JA geconsulteerd worden. |
Advies | Adviseer ouders om de communicatieve ontwikkeling te stimuleren en ga daarbij in op het tegen hun kind te praten en het spelen van hun kind |
Alarmsymptoom | Ernstig gehoorgestoorde kinderen brabbelen wel, maar doen dan monotoon, vaak ook met een lage stem. Niet of monotoom brabbelen in een hoog register is een signaal voor ASS op deze leeftijd; op korte termijn consultatie van VS/JA. |
Overweging | Ernstig gehoorgestoorde kinderen brabbelen wel, maar doen dat monotoon, vaak ook met een lage stem. Niet of monotoon brabbelen in een hoog register is een alarmsignaal voor ASS op deze leeftijd. |