67. Loopt langs
grove motoriek
Achtergronden |
|
Ontwikkelingsveld |
Grove motoriek. |
Neurologisch aspect |
Coördinatie, spierbeheersing en spierkracht zijn zo ver ontwikkeld dat het kind in staat is zich tegen de zwaartekracht in staande te houden en zich in die houding te verplaatsen, waarbij hij met de handen steun vindt aan bijvoorbeeld meubels, leuningen of bed of boxspijlen. Kinderen die nog maar pas hebben geleerd om te gaan staan en langs te lopen, zullen aanvankelijk nog vaak op de tenen gaan staan. Na verloop van tijd, variërend van enkele seconden tot één minuut, gaat het kind op vlakke voeten staan en op de vlakke voeten langslopen. |
Psychologisch aspect |
Verdere ontwikkeling van het exploratiegedrag. |
Onderzoekleeftijd |
|
Aanbevolen leeftijd |
15 maanden (65 weken). |
Spreiding |
12 – 17,5 maanden (52 76 weken). |
Onderzoekmethode |
|
Uitgangspositie kind |
Het kind staat bij een lage tafel of een stoel, waaraan het zich kan vasthouden. |
Uitvoering onderzoek |
De onderzoeker (of de ouder) spoort het kind aan, al dan niet met behulp van speelgoed, om langs de rand van tafel of stoel te lopen. |
Observatie |
De onderzoeker observeert of het kind langsloopt en of het af en toe op de vlakke voet loopt. |
Anamnese |
Als het gewenste gedrag niet kan worden geobserveerd, vraagt de onderzoeker aan de ouder: “Loopt ... thuis als hij zich daarbij vast houdt aan bijvoorbeeld de rand van de box? en zo ja: ”Hoe loopt hij?” |
Beoordeling |
|
Positief |
Het kind loopt (zich vasthoudend) enige passen langs de stoel of het tafeltje en loopt daarbij af en toe op de vlakke voet. |
Negatief |
Het kind loopt voortdurend op de tenen of het kind loopt niet langs en de ouder beantwoordt bovenstaande vraag ontkennend. |
Registratie |
+ Bij geobserveerde positieve respons. M Bij anamnestisch positieve respons. - Bij negatieve respons. Bij een negatieve respons onder ‘opmerkingen’ registreren op grond waarvan de respons negatief werd beoordeeld. |
Discipline | Alle disciplines mogen alle onderdelen doen. |
Informatie over overleg / consultatie |
Indien de DA of de JV het kenmerk uitvoert volgt bij een negatieve score altijd overleg met VS/JA. |
Advies |
Adviseer ouders om de grofmotorische ontwikkeling te stimuleren en ga daarbij in op het stimuleren van het langslopen. |
Alarmsymptoom | Voortdurend op tenen staan/lopen, asymmetrie in (hoeveelheid) beweging: op korte termijn consultatie van VS/JA. |
Overweging |
Als een kind kan staan en dat alleen op de tenen doet, moet dit als een alarmerend symptoom worden beschouwd (Touwen, 1992). Hetzelfde geldt voor het onvermogen tot langs lopen vanaf de leeftijd van 18 tot 20 maanden. |
Referenties |
Bijlage 8, tabel 67. |
Dit kenmerk is ook van belang voor de JGZ-richtlijn Vroeg en/of small voor gestational age (SGA) geboren kinderen.
Let op: Dit is een DIY-video voor ouders om hen te betrekken bij het onderzoek. En dient voor de professionals als audiovisuele ondersteuning bij de beschreven instructie.
Bijkomende instructie voor professionals: Het is aan te bevelen het kind uit te lokken om ook naar de andere kant langs te lopen. Uitsluitend naar een kant langs kunnen lopen, kan wijzen op asymmetrie.