Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 27 oktober 2022
Na het eerste JGZ Wetenschapsatelier op 30 juni raakten meer JGZ-professionals enthousiast over dit nieuwe concept: samen met jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen uit heel Nederland meedenken met onderzoekers op een voor de JGZ relevant onderzoekstraject. Inmiddels telt het JGZ Wetenschapsatelier 44 leden (kompanen). Op 20 september kwamen zij opnieuw in actie. Dit keer online, voor het onderzoek Zorg op Afstand, over ervaringen met beeldbellen in de JGZ.
Zorg op Afstand (ZoA) is een onderzoeksproject waarin TNO en het NCJ samenwerken om ervaringen met beeldbellen in de JGZ in kaart te brengen. Op dit moment wordt er al gebruikgemaakt van beeldbellen in JGZ-organisaties, maar ontbreekt het nog aan een eenduidige werkwijze of beleid. Dit onderzoek geeft inzicht in de randvoorwaarden die nodig zijn voor beeldbellen als aanvulling op de reguliere consulten in de JGZ.
In het onderzoek ‘Zorg op Afstand’ zijn er vragenlijsten verspreid onder ouders en JGZ-professionals. Aanvullend op deze resultaten zijn er verdiepende interviews en focusgroepen gehouden. Onderzoeksvragen hierbij richtten zich bijvoorbeeld op de behoeften, voorwaarden en ervaringen van zowel ouders als professionals met beeldbellen in het algemeen en het doen van ontwikkelingsonderzoek in het bijzonder.
De voorlopige resultaten werden tijdens het Wetenschapsatelier gedeeld met 15 JGZ-professionals uit heel Nederland. Gezamenlijk werd er gereflecteerd op de voorlopige resultaten en deze werden vertaald in adviezen voor een generieke richtlijnmodule over beeldbellen in de JGZ. De leden van het Wetenschapsatelier kwamen met diverse adviezen om mee te nemen in de generieke module. Onder andere dat een digitaal contactmoment niet gezien moet worden als een vervanging van een fysiek contactmoment, maar als een aanvulling daarop. Een digitaal contactmoment kan geschikt heel zijn voor specifieke onderwerpen zoals voor opvoedingsvragen. Daarnaast werd geadviseerd om aandacht te besteden aan het trainen en ondersteunen van professionals bij de uitvoer van een digitaal contactmoment.
Naar verwachting wordt het volledige onderzoek met alle onderzoeksresultaten gedeeld in de zomer van 2023.
De onderzoekers gaan met de waardevolle adviezen van de deelnemers terug naar hun klankbordgroep en het ouderpanel van het onderzoek ZoA. Het Wetenschapsatelier is op deze manier van toegevoegde waarde om onderzoeksresultaten een stapje verder te brengen.
Het is weer een heel ander facet van jouw vak als JGZ-professional. Maar ook erg leuk om te doen, dat zal elk lid beamen. Begint het bij jou al te kriebelen? Je bent altijd welkom, ook om het eerst een keertje uit te proberen. Versterk onze gelederen want met een grotere groep zijn we nog beter beschikbaar voor belangstellende onderzoekers. Meer weten? Bekijk ons mission statement
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.