Nieuws 16 februari 2018

Innovatieatelier: samen aan de slag met het Landelijk Professioneel Kader

24 januari kwam het landelijke innovatienetwerk van het NCJ (de innovatiepioniers en hun introducés) weer samen tijdens het innovatieatelier. Dit atelier stond de preventiematrix en het Landelijk Professioneel Kader (LPK) op de agenda. Waar staan we nu sinds de start van het LPK? Wat zijn de ervaringen en vragen uit het veld? Wat is nieuw en anders? En wat valt er van en met elkaar te leren?

Ellen-Joan Wessels (NCJ) opende de bijeenkomst. Na een korte kennismaking tussen de introducees en vaste innovatiepioniers werd gedeeld wat men wilde halen en wat men kon brengen, zodat in de pauzes men gericht kon netwerken. Vervolgens gaf NCJ adviseur Marga Beckers een korte presentatie over de preventiematrix. Wilco van der Meer, innovatiepionier uit Groningen, nam de deelnemers mee in een verkorte versie van de Kahoot Quiz die gemaakt is ten behoeve van een startbijeenkomst LPK voor alle 300 JGZ-ters van de GGD Groningen. Deze vorm van kennisoverdracht; speels, digitaal en eigentijds werd door iedereen positief ontvangen. Maurice Damen van ICare, nam samen met 3 van zijn medewerkers, het atelier mee in de successen en uitdagingen die zij ervaren hebben bij 100 % aansluiten bij ouders en werken volgens het nieuwe landelijk professioneel kader (LPK).

De kennis en ervaring die in het innovatieatelier worden opgedaan, stellen we graag beschikbaar voor de hele JGZ.

Aan de slag met een duurzaam preventiebeleid

Marga Beckers, adviseur NCJ, hield een korte presentatie over de preventiematrix. Na de transitie ontstonden er vragen bij gemeenten rondom preventie. Hoe kunnen we het preventiebeleid duurzaam en innovatief inrichten? Op initiatief van het Ministerie van VWS en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelden verschillende organisaties in het sociale domein, waaronder het NCJ, de preventiematrix. Belangrijkste uitgangspunt is dat er niet meer wordt gekeken naar het probleem, maar naar de gewenste situatie. Lees meer over de preventiematrix

Landelijk Professioneel Kader en Icare

De deelnemers gingen de discussie over het Landelijk Professioneel Kader met elkaar aan. Er bestaan veel vragen over de huidige manier van werken: Sluiten we wel voldoende aan bij de ouder(s)? Voldoen de huidige vragenlijsten, waaronder de SDQ, nog wel? Sluiten de scholingen nog wel voldoende aan bij de kennis die in de JGZ nodig is? Maurice Damen van Icare inspireerde de deelnemers door toe te lichten hoe zij deze vraagstukken rondom het LPK hebben vormgegeven. Icare probeert zorg op maat te bieden aan iedere ouder. Tijdens de consulten wordt gevraagd naar de behoefte van de ouder en wordt er keuze gegeven in de mogelijkheden. Een ouder mag zelf aangeven hoe vaak hij/zij langs wil komen of op welke manier zij het consult willen invullen (fysiek, telefonisch, online, etc.). Ook maken ze iedere ouder duidelijk dat de JGZ niet verplicht is, maar dat ze hier wel altijd terecht kunnen.

Gewenste veranderingen

Als afsluiting van de inspirerende dag gingen de deelnemers in groepjes aan de slag met hun dromen en ambities m.b.t. het LPK. Ze bespraken de gewenste situatie over één jaar, en wat hiervoor voor nodig is. Een veelgehoorde ambitie was dat ouders de JGZ actief weten te vinden als ze vragen hebben. Hiervoor dient een omslag te worden gemaakt in de manier van werken en de manier waarop de JGZ zich profileert t.o.v. de ouders. Bekijk het nieuwsbericht ‘De JGZ wil beter aansluiten bij ouders’ 

Aansluiten bij het innovatienetwerk

Werk jij ook aan actuele thema’s en zoek je verbinding? Het innovatieatelier van het NCJ staat open voor nieuwe innovatiepioniers! Neem contact op met Ellen-Joan Wessels voor meer informatie of kijk op www.ncj.nl/innovatieatelier. Samen verbinden, versterken en vernieuwen we.

Bekijk ook:

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.