Bijdragen aan de wetenschappelijke onderbouwing van de JGZ door het duiden en vertalen van recent onderzoek – dat is de missie van de Stippel-Brigade. Vandaag presenteren zij de eerste gelezen artikelen onder de titel ‘Voor u uitgestippeld…’ – vanaf nu kun je je in een minimum aan tijd maximaal verdiepen in voor de JGZ relevante onderzoeksresultaten door de publicaties van de Stippel-Brigade te lezen.
Zeven enthousiaste JGZ-professionals maken op dit moment samen deel uit van de Stippel-Brigade. Met elkaar vormen ze een mooie dwarsdoorsnede van deze professie: verpleegkundigen en artsen, met vele jaren ervaring of met frisse blikken vers uit de opleiding, gepromoveerd of door de praktijk gevormd, maar allemaal met dezelfde behoefte om verder te kijken, om meer te weten te komen, de vraag ‘waarom’ te stellen én beantwoord te krijgen. Enkelen van hen hebben zich al eens aan je voorgesteld.
De Stippel-Brigade wil vanuit een Evidence Based Practice mindset bijdragen aan de wetenschappelijke onderbouwing van de JGZ en doet dit door het duiden en vertalen van recente onderzoekspublicaties, zodat iedereen in de JGZ kennis kan nemen van de actuele wetenschappelijke stand van zaken en deze inzichten kan gebruiken in de dagelijkse interactie met ouders en jeugdigen. Concreet komt dat er op neer dat ze met elkaar recente artikelen lezen, bespreken en hierover in een vast format een leesbaar verslag schrijven.
Voor u uitgestippeld…
De eerste artikelen in dit format zijn inmiddels gereed. Zo kun je in ‘Het verband tussen ‘laten huilen’ en gedrags- en hechtingsproblemen bij jonge kinderen‘ lezen of het verantwoord is om je pasgeboren en drie maanden oude baby af en toe te laten huilen.
Het artikel ‘Sociaal-economische mondgezondheidsverschillen bij Nederlandse kinderen‘ beschrijft dat ook in het kindergebit aandacht voor kansengelijkheid van belang is. De JGZ kan hierbij heel goed haar preventieve rol pakken.
In ‘Vroege kenmerken van Duchenne spierdystrofie in het ontwikkelingsonderzoek‘ kun je lezen welke items in het Van Wiechen onderzoek, wanneer jongetjes hierop achterblijven, reden zijn voor alertheid op Duchenne spierdystrofie.
Tenslotte blijkt in ‘Familieanamnese‘, niet voor niets hoe belangrijk het is om ouders niet alleen te vragen of hun tante diabetes had maar ook om hen uit te leggen waarom je dat wilt weten (en om dat te kunnen moet je dus zelf ook de relevantie begrijpen).
De komende maanden zal de Stippel-Brigade weer nieuwe artikelen onder de loep nemen. Alle artikelen van de Stippel-Brigade kun je altijd terugvinden in de JGZ Bibliotheek met het onderwerp #Stippel-Brigade.
Maar dat is leuk!
Denk jij nou als je dit leest: ‘dat lijkt me eigenlijk best leuk’ – dan heb je helemaal gelijk. Het is leuk om samen met een collega weer eens in een artikel te duiken, net als tijdens je opleiding. Samen de resultaten tot aan de laatste komma te analyseren en nadenken over de consequenties voor ons dagelijks werk. Met elkaar onze ideeën bespreken en zo samen een goed uitgewerkt stuk produceren is ook een leuk aspect van het lidmaatschap van de Stippel-Brigade. Misschien heb je de vorige opleidingsmomenten gemist maar wees niet bang: er zijn altijd nieuwe kansen. Meld je gewoon aan!
Tips of zelf meedoen?
Ben jij tegen een onderzoek aangelopen waarvan je je afvraagt hoe het nou écht zit? Tip de Stippel-Brigade en wie weet stippelen zij het voor je uit! Ook meedoen met de Stippel-Brigade? Stuur een mailtje naar Merian Bouwmeester via mbouwmeester@ncj.nl