
Naar nieuw jeugdbeleid
In Apeldoorn ontstond een raadswerkgroep met lef. Lef om echt de diepte in te duiken en te gaan zoeken naar richting om jeugdzorg anders vorm te geven. Lef om ons te vragen om ze mee op reis te nemen langs ongewone paden.
Nieuws 10 januari 2017
Van Kan, Vos, en Kremers (2016) concluderen in hun studie over zitgedrag bij basisschoolkinderen dat het basisonderwijs een grotere invloed kan hebben op het beweeggedrag van kinderen. Hiervoor is het nodig dat de lesinhoud van de gymles de alledaagse context meeneemt. Zo kunnen kinderen de lesinhoud beter toepassen op hun dagelijks leven.
Door metingen met beweegmeters en GPS kregen de onderzoekers een beter beeld van wanneer kinderen bewegen. Dit is tijdens de gymles, in de pauzes, in de vrije tijd en tijdens het transport naar en van school. Vooral de laatste levert een sterkere bijdrage aan het totale beweeggedrag van kinderen dan werd gedacht. Gymlessen kunnen vooral meer bijdragen als ze verbinding leggen met contexten buiten de gymles. Bijvoorbeeld door kinderen vaardigheden aan te leren waardoor ze actief transport naar school kunnen gebruiken.
Bron: Van Kan, S., Vos, S. & Kremers, S. (2016). Waar Bewegen Basisschool Leerlingen zich Eigenlijk? Nieuwe Technieken Leveren Nieuwe Inzichten op. Lichamelijke Opvoeding Magazine, 103 (8), 19-21.
In Apeldoorn ontstond een raadswerkgroep met lef. Lef om echt de diepte in te duiken en te gaan zoeken naar richting om jeugdzorg anders vorm te geven. Lef om ons te vragen om ze mee op reis te nemen langs ongewone paden.
Dit artikel gaat over digitale zorg in de jeugdgezondheidszorg: ontwikkeling en haalbaarheid van een zorgpad met e-consulten.
In dit onderzoek is voor het eerst breed gekeken naar gezinsvriendelijkheid in Nederland vanuit het perspectief van ouders. We weten nu welke factoren vanuit ouderlijk perspectief belangrijk zijn bij gezinsvriendelijkheid: combineren werk en gezin, publieke ruimte, maatschappij, financieel, ouderschap en opvoeden en kindzorg-ondersteunende organisaties.