Achtergronden | |
Ontwikkelingsveld | Fijne en grove motoriek en adaptatie. |
Neurologisch aspect | Oog/handcoördinatie en coördinatie tussen rechter en linkerhand (de ene hand grijpt, terwijl de andere loslaat). Op deze leeftijd kunnen diverse ontwikkelingsstadia van het grijpen worden waargenomen: de radiaal-palmaire greep, de schaargreep en de driepuntsgreep. |
Psychologisch aspect | Oog/handcoördinatie speelt een belangrijke rol in het ontdekken van de wereld, ook wel exploratie gedrag genoemd. |
Onderzoekleeftijd | Referentiewaarden (percentage dat het kenmerk positief scoort) |
37-38 weken | 97,0 %* |
39-40 weken | 96,3 %* |
*Het kan voorkomen dat een jongere leeftijdsperiode een iets hogere referentiewaarde laat zien dan een oudere leeftijdsperiode. Dit komt omdat de studie uit Den Haag een dwarsdoorsnede onderzoek is. Dat wil zeggen dat de kinderen die in een jongere leeftijdsperiode zijn onderzocht andere kinderen zijn dan de kinderen die in een oudere leeftijdsperiode zijn onderzocht. | |
Onderzoekmethode | |
Uitgangspositie kind | De ouder zit aan een tafel tegenover de onderzoeker. Het kind zit bij de ouder op schoot, recht voor de tafel. De tafel moet zodanig opgeruimd zijn dat het kind niet wordt afgeleid. Het kind moet zo zitten dat het zijn armen vrij kan bewegen en het blokje makkelijk kan aannemen, overpakken en een blokje makkelijk van de tafel kan oppakken. |
Uitvoering onderzoek | De onderzoeker reikt het kind een blokje aan (aanbieden op vlakke hand), of legt het voor het kind op tafel. Bij eenkennige of verlegen kinderen mag de onderzoeker de ouder instrueren het blokje op de hier beschreven manier aan te bieden. |
Observatie | De onderzoeker observeert of het kind een blokje rechtstreeks van de ene hand overpakt in de andere. De onderzoeker let tevens op de manier van grijpen. |
Beoordeling | |
Positief | Het kind pakt het blokje moeiteloos over van de ene hand in de andere. Welke greep het kind toepast heeft geen invloed op de beoordeling. |
Negatief | Het kind pakt geen blokje over of het kind pakt een blokje indirect over (bijvoorbeeld door het eerst met de ene hand in de mond te stoppen of op tafel te leggen en het vervolgens weer met de andere hand te pakken). |
Registratie | + Bij positieve respons – Bij negatieve respons |
Discipline | Alle disciplines mogen alle onderdelen doen |
Informatie over overleg / consultatie | Indien de DA het kenmerk uitvoert mag bij een negatieve score de JV geconsulteerd worden. Indien de JV het kenmerk uitvoert moet bij een negatieve score de VS/JA geconsulteerd worden. |
Advies | Adviseer ouders over het spelen met hun kind en daarbij het vastpakken en overpakken te oefenen. |
Alarmsymptoom | Verwaarlozen (in functioneel gebruik) van een hand of arm; op korte termijn consultatie van VS/JA. |
Overweging | Verwaarlozen (in functioneel gebruik) van arm of hand geldt op elke leeftijd als alarmerend (Touwen, 1990). |