8. Houdt blokje vast, pakt er nog een in andere hand

fijne motoriek, adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag

Achtergronden

 

Ontwikkelingsveld

Fijne en grove motoriek en adaptatie.
Neurologisch aspect

Ontwikkeling van het vermogen om symmetrische meebewegingen te onderdrukken, waardoor het mogelijk wordt dat beide handen afzonderlijk, onafhankelijk en zonodig tegengesteld kunnen bewegen.

Psychologisch aspect

Oog/handcoördinatie speelt een belangrijke rol in het ontdekken van de wereld, ook wel exploratie gedrag genoemd.

   

Onderzoekleeftijd

 

Aanbevolen leeftijd

39 weken (9 maanden).

Spreiding

34 -­ 53 weken.
   

Onderzoekmethode

 
Uitgangspositie kind

De ouder zit aan een tafel tegenover de onderzoeker. Het kind zit bij de ouder op schoot, recht voor de tafel. De tafel moet zodanig opgeruimd zijn dat het kind niet wordt afgeleid. Het kind moet zo zitten dat het zijn armen vrij kan bewegen en het blokje makkelijk kan aannemen, overpakken en een blokje makkelijk van de tafel kan oppakken.

Uitvoering onderzoek

De onderzoeker legt één blokje op tafel. Indien het kind het niet zelf oppakt, mag de onderzoeker het blokje ook op zijn vlakke hand aanbieden. Daarna legt de onderzoeker een tweede blokje op tafel of biedt het ­indien nodig­ op dezelfde manier als het eerste blokje aan. Bij eenkennige of verlegen kinderen mag de onderzoeker de ouder instrueren de blokjes op de hier beschreven manier aan te bieden.

Observatie

De onderzoeker observeert of het kind het eerste blokje met de ene hand blijft vasthouden, terwijl het met de andere hand het tweede blokje oppakt (aanneemt). De onderzoeker observeert tevens de manier van grijpen.

   

Beoordeling

 
Positief

Het kind blijft het eerste blokje vasthouden met de ene hand, terwijl het een tweede blokje oppakt of aanneemt met de andere hand. De manier van grijpen heeft geen invloed op de beoordeling.

Negatief

Het kind pakt geen of slechts één blokje
of
het kind laat het eerste blokje los, terwijl het het tweede pakt.

   

Registratie

 

+ Bij positieve respons.

- Bij negatieve respons.

Discipline  Alle disciplines mogen alle onderdelen doen
Informatie over overleg / consultatie

Indien de DA het kenmerk uitvoert mag bij een negatieve score de JV geconsulteerd worden.

Indien de JV het kenmerk uitvoert moet bij een negatieve score de VS/JA geconsulteerd worden.

Advies Adviseer ouders over het spelen met hun kind en daarbij het vastpakken en overpakken te oefenen. 
Alarmsymptoom Verwaarlozen (in functioneel gebruik) van een hand of arm; op korte termijn consultatie van VS/JA.
Overweging Verwaarlozen (in functioneel gebruik) van een arm of een hand geldt op elke leeftijd als alarmerend (Touwen, 1990).
Referenties Bijlage 8, tabel 8.

Dit kenmerk is ook van belang voor de JGZ-richtlijn Vroeg en/of small voor gestational age (SGA) geboren kinderen.

Let op: Dit is een DIY-video voor ouders om hen te betrekken bij het onderzoek. En dient voor de professionals als audiovisuele ondersteuning bij de beschreven instructie.

Deel dit met je netwerk