22. Tekent verticale lijn na
fijne motoriek, adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag
Achtergronden |
|
Ontwikkelingsveld |
Fijne motoriek, adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag. |
Neurologisch aspect |
Coördinatie van schouder, arm, hand en vingerbewegingen en oog- |
Psychologisch aspect |
Om deze opdracht te kunnen uitvoeren, moet het kind kunnen begrijpen wat er van hem wordt gevraagd, vormen kunnen herkennen en een potlood kunnen hanteren. Bovendien moet het kind coöperatief en taakgericht zijn. |
Onderzoekleeftijd |
Referentiewaarden (percentage dat het kenmerk positief scoort) |
35 maanden |
Jongens 87,3 % Meisjes: 97,5 % Gem: 92,1 % |
36 maanden |
Gem. 92,9 % |
37 maanden |
Jongens 90,7 % Meisjes 96,9 % |
Onderzoekmethode |
|
Uitgangspositie kind |
Het kind zit dichtbij en recht voor de tafel, al dan niet bij de ouder op schoot, zodanig dat het de voorwerpen op tafel gemakkelijk kan hanteren. De tafel moet zodanig opgeruimd zijn dat het kind niet wordt afgeleid. |
Uitvoering onderzoek |
De onderzoeker legt een vel blanco papier op tafel voor het kind neer. Hij trekt op het papier een verticale lijn van 15 - 20 cm naar het kind toe, legt het potlood in het midden voor het kind neer en zegt: “Teken jij nu eens net zo'n lijn”. Als dit niet lukt, mag de instructie met voorbeeld één keer worden herhaald. |
Observatie |
De onderzoeker observeert of het kind een verticale lijn natekent. |
Beoordeling |
|
Positief |
Het kind tekent een lijn van minstens 5 cm, die van hem uit gezien verticaal is en niet meer dan 30 graden afwijkt van de voorgetekende lijn. |
Negatief |
Het kind tekent geen lijn na of het kind tekent een lijn korter dan 5 cm of het kind tekent een lijn die met de voorbeeldlijn een hoek van >30 graden maakt. |
Registratie |
+ Bij positieve respons. - Bij negatieve respons. |
Discipline |
Alle disciplines mogen alle onderdelen doen. |
Informatie over overleg / consultatie |
Indien de DA het kenmerk uitvoert mag bij een negatieve score de JV geconsulteerd worden. Indien de JV het kenmerk uitvoert moet bij een negatieve score de VS/JA geconsulteerd worden. Het resultaat is mede afhankelijk van de ervaring die het kind met tekenmateriaal heeft. Als die ontbreekt, moet dit onder 'opmerkingen' worden vermeld. |
Advies |
Adviseer ouders over het spelen met hun kind en daarbij het tekenen en kleuren te stimuleren. |
Alarmsymptoom | Trillerige motoriek, blijft het kind 'hangen' in het tekenen (tekent het achter elkaar lijnen zonder ophouden, zonder een duidelijk doel) én zijn er meer aanwijzingen dat het kind zijn eigen koers vaart, dan onderzoek door de VS/JA binnen zeer korte termijn. |
Overweging |
Het resultaat is mede afhankelijk van de ervaring die het kind met tekenmateriaal heeft. Als die ontbreekt, moet dit onder ‘opmerkingen’ worden vermeld. Trillerige handmotoriek geldt na de leeftijd van één jaar als alarmerend. |
Let op: Dit is een DIY-video voor ouders om hen te betrekken bij het onderzoek. En dient voor de professionals als audiovisuele ondersteuning bij de beschreven instructie.