Veelgestelde vragen

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik?

  • Het lespakket (films, opdrachten, handleidingen en ouderbrief) is allemaal kosteloos beschikbaar.

Waarom moet ik mijn gegevens achterlaten?

  • We willen graag weten wie het lespakket opvraagt, zodat we ook weten bij wie we moeten zijn als we dit voor onderzoek moeten weten.

Kan iedere mentor dit lespakket geven?

  • Het lespakket is zo ontworpen dat het aansluit bij wat mentoren in hun lessen ook al doen. Dit materiaal is niet bedoeld als een apart project, maar helpt mentoren met de invulling van hun lessen.

Hoe lang duurt een les?

  • Elke lessenserie bestaat uit vier lessen. Elke les duurt 25-40 minuten. We merken in de praktijk dat het soms lukt om twee lessen in een lesuur te stoppen. Mentoren die enthousiast zijn over het materiaal gebruiken het liefst één les per lesuur: dan is er ruimte voor uitloop en ook nog tijd voor andere zaken.

Hoe lang duren de films?

  • De animatiefilms duren gemiddeld drie en een halve minuut. Elke les heeft één animatiefilm met de theorie van die les.

Er zijn heel veel opdrachten. Moet ik die allemaal gebruiken?

  • Nee. Je kunt uit de opdrachten een opdracht kiezen die het best bij jou, bij je groep of bij de situatie past. Het geeft je de mogelijkheid om het lespakket een beetje naar je hand te zetten.

Moet ik een opleiding volgen om de les te geven?

  • Nee. Deze lessen zijn geschikt om door mentoren te geven zonder extra opleiding. Er zijn wel mogelijkheden voor wat extra ondersteuning

Welke extra ondersteuning is mogelijk?

  • Teams die aan de slag gaan met het materiaal moeten zelf ook een beetje goed in hun vel zitten. De sectie schoolpsychologen van het NIP heeft het programma “veerkrachtige teams” ontwikkeld.
  • De jgz-professional van jouw school kan helpen bij de implementatie van het lespakket.
  • De gezondheidsadviseur kun je vragen om het lesmateriaal met het team voor te bereiden. In sommige regio’s kunnen zij ook een introductiebijeenkomst geven.

Ik hoorde dat ook leerlingen uit hogere klassen deze lessen kunnen geven?

  • We hebben in de ontwikkeling geoefend met gastdocenten uit hogere groepen. Dat was voor iedereen een succes. Gastdocenten (leerlingen die dat zelf willen) hebben wel een training nodig en geven de les in aanwezigheid van de mentor van de klas. Het blijkt een goede aanvulling te zijn, maar vraagt nog wel iets meer uitwerking. Laat weten als je daar meer van wilt weten.

Moet ik alle lessenseries achter elkaar geven?

  • Nee. De lessenseries zijn naar eigen inzicht in te plannen. Het is belangrijk om in ieder geval met de lessenserie Stress onder Controle te starten. Dat is de basisles. De andere twee lessenseries kunnen daarna volgen. Kies voor je groep wat het beste werkt. Een lessenserie kent een logische opbouw en is niet helemaal uit elkaar te halen. De lessen zijn gemaakt met het oog op de eerste vier schooljaren van het voortgezet onderwijs.  Ze kunnen herhaald worden (gebruik andere opdrachten!) maar ook verspreid over een langere tijd gebruikt worden.

Mijn leerlingen zitten niet in die eerste vier jaar. Kan ik dan iets met dit lespakket?

  • De kennis in de lessen is gemaakt voor de eerste vier jaren van de middelbare school. In andere lesjaren, of schoolsoorten (MBO, basisonderwijs) vraagt het soms een aanpassing in de opdrachten. Met zo’n eigen aanpassing is de kennis ook te gebruiken in andere leerjaren. We horen graag je ervaringen!

Moeten ouders weten dat we hiermee aan de slag gaan?

  • We adviseren om ouders de brief te sturen die bij het materiaal zit. Daar staat kort in dat het lespakket gebruikt gaat worden op school en ze worden verwezen naar een pagina voor ouders waar ze een film zien over het lespakket en ook tips en achtergrond kunnen bekijken. Hoe beter ouders op de hoogte zijn hoe effectiever de lessen zullen zijn: ouders kunnen dit lespakket thuis goed ondersteunen.

Deel dit met je netwerk

Contactpersoon
Je Brein de Baas?!

Mark Weghorst

Telefoon: 06 - 25 39 01 13

E-mail: jebreindebaas@ncj.nl