Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 28 augustus 2018
Het NCJ zet zich samen met het Trimbos-instituut en GGD GHOR Nederland in om de ketenaanpak rondom depressiepreventie bij jongeren te verbeteren. Dit als onderdeel van het meerjarenplan Depressiepreventie. Na gesprekken met jongeren en professionals bleek dat de ketensamenwerking rondom depressiepreventie te kort schiet. Daarom is de aanpak #samentegendepressie ontwikkeld die nu op diverse plekken in het land getest wordt.
#samentegendepressie
Zoveel mogelijk ketenpartners gaan aan de slag met de aanpak #samentegendepressie: school, JGZ, GGD, (school) maatschappelijk werk, wijkteam, GGZ, huisarts en gemeente. In #samentegendepressie staat de jongere centraal. De ketenpartners doorlopen de ‘reis’ van een jongere met depressieve klachten en gaan met elkaar na of alle stappen goed zijn ingericht, wie en wat nog mist en wat beter kan. De deelnemers in de eerste pilot waren erg positief:
‘Ik kwam meteen in de doe-modus’.
‘Dit is een werkvorm die energie geeft’.
‘Op deze manier ga je echt met elkaar het gesprek aan’.
‘Er zijn veel concrete acties uit gekomen’.
Meer informatie
Wil je meer weten over #samentegendepressie? Neem contact op met Inge Oreel via ioreel@ncj.nl.
Bron video: Rijksoverheid.nl
Twitter mee met: #praaterover
Bekijk ook:
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.