Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 17 november 2021
Heb je al gewerkt met de reflectietool ‘Jongeren in de JGZ’? Drie jaar lang hebben verschillende JGZ-organisaties samen met NCJ, TNO, UMCG, Hanzehogeschool Groningen en LUMC in het ‘HEY project’ onderzoek gedaan naar kwetsbaarheid in de adolescentie. Vervolgens werd nagedacht hoe inzichten uit het onderzoek de JGZ kunnen bijdragen aan het creëren van kansen voor mentale gezondheid en welzijn van jongeren. De inzichten uit het project zijn vertaald in een reflectietool voor de JGZ.
Tijdens de expertmeeting Klaar voor de toekomst (7 oktober) en JGZ Live! (9 november) is de reflectietool ‘Jongeren in de JGZ’ officieel geïntroduceerd en toegelicht. De reflectietool maakt beschikbare kennis en inzichten over kwetsbaarheid in de adolescentie uit het HEY onderzoek toepasbaar. In hoeverre sluiten de werkwijzen van de JGZ en de activiteiten van professionals en teams aan op de uit onderzoek relevant gebleken factoren? Probeer de reflectietool nu zelf uit door hem te downloaden van de website van het NCJ.
Probeer de reflectietool >
Reflectietool evalueren
Graag evalueren wij jullie ervaringen met de reflectietool. Dit kan mooie inzichten opleveren ten behoeve van versterking van de JGZ-uitvoeringspraktijk. Promovenda Lisette Wijbenga van het UMCG/Hanzehogeschool start daarom, samen met het NCJ en TNO een onderzoek, waarbij we aansluiten op toepassingen van de tool in de JGZ-praktijk. Het onderzoek sluiten we graag aan bij hoe jullie de reflectietool toepassen. Daarvoor stemt Lisette graag met jullie af. In overleg komen we dan samen tot een vorm die optimaal werkt binnen jullie team.
Wil je meedoen en denken? Stuur dan een mailtje naar l.wijbenga@umcg.nl.
"*" geeft vereiste velden aan
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.