Nieuws 22 augustus 2019

Onderzoek UMCG naar Waardengedreven Vakmanschap

Maatschappelijk handelen van jeugdartsen, een kerncompetentie van de beroepsgroep? Waarden en vaardigheden, en wat er gebeurt in de praktijk?

Gehoorschade bij tieners, duizenden kinderen die geen plek op een school hebben, oogproblemen door computergebruik. Zomaar een greep uit de problematiek van onze huidige jeugd, waarbij aan de bel getrokken is door medisch specialisten. Met enige regelmaat hoor je de vraag: “Waar is de jeugdarts?”. “Waarom slaat de jeugdarts geen alarm?” We weten graag hoe de jeugdartsen hier zelf tegenaan kijken. Welke waarden vinden jeugdartsen belangrijk in hun werk? Hoe willen en kunnen zij zich ontplooien op het gebied van Maatschappelijk Handelen als onderdeel van hun vakmanschap, hoe worden zij hierop voorbereid in hun opleiding, en hoe verhouden zij zich hierin tot andere geneeskundig specialisten, die zorg leveren aan de jeugd in Nederland?

Het UMCG biedt een jeugdarts in opleiding de kans om hier zelf onderzoek naar te doen, in een promotieonderzoek. De jeugdarts gaat met diepte-interviews en vragenlijsten bij jeugdartsen en kinderartsen, en met het verkennen en analyseren van onderwijscurricula op zoek naar de antwoorden. Hij/zij wordt begeleid door een team met veel ervaring in onderzoek in de praktijk van de jeugdgezondheidszorg en van het onderwijs.

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen/opmerkingen? Neem gerust contact met ons op.

Dr. Djoeke Wolff, jeugdarts GGD Groningen; djoeke.wolff@ggd.groningen.nl
Dr. Jessie Hermans, arts M&G en coördinator van het onderwijs sociale geneeskunde in het medische curriculum, UMCG; a.j.m.hermans@umcg.nl
Prof. dr. Menno (S.A.) Reijneveld, hoogleraar Sociale geneeskunde en afdelingshoofd Gezondheidswetenschappen, UMCG; s.a.reijneveld@umcg.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.