Blog 29 november 2019

4 jaar innovatiepionier

Wat een voorrecht om innovatiepionier te mogen zijn bij het JGZ innovatieatelier! De bijeenkomsten van het atelier zorgen ervoor dat je als professional weer inspiratie opdoet en energie krijgt om verder aan de slag te gaan binnen je eigen organisatie.

De locaties waar het atelier plaatsvindt zijn wisselend. De ene keer bij het NCJ in Utrecht de andere keer op een prachtige locatie centraal gelegen in het land. De locatie en omgeving helpen om anders naar zaken te kijken en ermee aan de slag te gaan, is mijn ervaring.

Na een dag bij het innovatieatelier realiseer ik me vaak wat een fantastisch werk we doen binnen de jeugdgezondheidszorg. Wij kunnen écht het verschil maken. Met ons grote bereik onder kinderen en ouders, onze sociaal-medische achtergrond en laagdrempelige insteek hebben wij echt een unieke positie binnen het jeugddomein. En wat zijn er veel kansen en mogelijkheden om dit nog verder te kunnen verbeteren en aanpassen aan de eisen van de klant.

Een mooi voorbeeld hiervan, waar ik op dit moment mee bezig ben, is om de locatie waar ik werkzaam ben klantvriendelijker te maken. Door letterlijk plaats te nemen in de wachtkamer en te observeren hoe de klant zich gedraagt en met hen in gesprek te gaan, hebben we veel informatie gekregen over wat we kunnen veranderen.

Ook hebben we een keer een bijeenkomst georganiseerd met ”vreemde eenden’’ van de Rabobank. Interessant was dat beide organisaties meer overeenkomsten hadden op het gebied van klantgerichtheid dan we van te voren dachten. Daar is het idee geboren om kinderen als ze 4 jaar worden een boekenlegger op te sturen om ze kennis te laten maken met het werk van de jeugdgezondheidszorg van de GGD. Helaas bleek deze innovatie een briljante mislukking te zijn (Instituut voor Briljante Mislukkingen). Namelijk archetype “De generaal zonder leger”. De boekenlegger bleek niet in de envelop te passen en het bleek technisch niet mogelijk om per maand de grote aantallen adressen waar de boekenleggers naartoe verzonden moesten worden te genereren. Dat is de andere kant van innovatie, er moeten ook dingen fout mogen gaan. Zonder wrijving geen glans!

Een andere innovatie is het herzien van onze uitnodigingsbrieven. We hebben daarbij de 10 tips voor ouder-proof communiceren gebruikt. Resultaat is dat ouders en kinderen nu vaker op tijd, op de juiste plaats aanwezig zijn voor hun afspraak.

Mijn ervaring met innoveren tot nu toe, is dat je niet teveel, te snel moet willen veranderen. Het is beter om kleine stappen te nemen die goed doordacht zijn en waar draagvlak voor is. Ook een maatje binnen de organisatie, waar je mee kunt optrekken en aan de slag kunt gaan is onmisbaar. Zo kun je elkaar motiveren om door te gaan. Want het vraagt vaak een lange adem om zaken voor elkaar te krijgen binnen een grote organisatie.

Dus in plaats van mooie plannen bedenken, vooral gaan doen en niet teveel binnen de lijntjes kleuren!

Over de auteur

Amanda van der Windt

Lees meer over Amanda van der Windt

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.