Nieuws 28 november 2018

Ouderproof communiceren: Interview over anticiperende voorlichting in de basisschoolleeftijd

Hoe bereiken we ouders, met kinderen in de basisschoolleeftijd, met preventieve voorlichting buiten de contactmomenten om? En hoe zorgen we dat de inhoud én de vorm van die voorlichting aansluit bij de behoefte en het kennisniveau van ouders? Evelyn Groot Bruinderink: beleidsmedewerker GGD regio Utrecht, Elise Klarenbeek, stafverpleegkundige GGD regio Utrecht, Marjolijn van Leeuwen: onderzoeker en methodiekontwikkelaar Pharos, expertisecentrum gezondheidsverschillen en Merel Steinweg, adviseur ouderschap ‘Nederlands Centrum Jeugdgezondheid’ zijn afgelopen jaar met deze vragen aan de slag geweest. In dit interview lees je over de lessen die zij hebben geleerd, want er komt nogal wat bij kijken om voorlichtingsmateriaal samen met ouders te ontwikkelen, te verspreiden én up-to-date te houden.  

Begrijpelijk, betrouwbaar en relevant

“Mijn motivatie is om materiaal te ontwikkelen dat voor ouders begrijpelijk, betrouwbaar én relevant is. En dan ook nog eens anticiperend, dat wil zeggen dat ouders al informatie krijgen over thema’s die pas later voor hun kinderen relevant zijn”, zo vertelt Evelyn. Zij kreeg voor het ontwikkelen van dit materiaal een subsidie van ZonMW. “Ja, ik zag vanaf het begin wel dat het echt een uitdaging was waar ik mee aan de slag ging” vertelt ze lachend, “maar het was enorm motiverend om te ervaren wat het oplevert om samen te werken vanuit diverse expertises. Natuurlijk met de ouders die we bevraagd hebben, maar ook met Marjolijn, die vanuit Pharos haar kennis inbracht over begrijpelijke voorlichting voor kwetsbare en laaggeletterde ouders. Merel kon vanuit haar rol aansluiten bij de brede vraag die leeft bij JGZ organisaties “Hoe sluiten we beter aan bij ouders van nu?” Wat ook heel waardevol is, is dat ‘Stichting Opvoeden.nl’ en ‘de GroeiGids’ vanaf het begin betrokken zijn geweest. Zij zijn natuurlijk hele belangrijke partijen in het verspreiden van betrouwbare opvoedinformatie. Want één ding stond bij mij vanaf het begin vast: ik wilde iets ontwikkelen dat landelijk kan worden gebruikt, zodat we niet allemaal zelf het wiel uitvinden”

E-zines via school

Aan ouders is gevraagd op welke wijze zij informatie willen ontvangen. Zowel via een online panel, alsook tijdens focusgroepen. Een vorm van een E-magazine die door de school van het kind verspreid wordt op vaste momenten, in groep één, groep vijf en groep acht, bleek het beste aan te sluiten. “Wat ik daar een groot voordeel van vind is dat ouders niet zelf hoeven te gaan zoeken naar informatie” zo vertelt Marjolijn. “We weten dat ouders met minder dan 10 jaar schoolervaring zelf maar moeilijk informatie kunnen opzoeken. Uit een ander project met basisscholen weet ik dat scholen het vaak ook lastig vinden om kwetsbare ouders bij voorlichtingsmomenten op school te krijgen. Tegelijkertijd is voor deze groep de school een heel betrouwbare bron. Daarom ben ik blij met deze vorm waar mensen thuis, via een app, mail of op papier, informatie op een presenteerblaadje krijgen. Dat is toch een vorm van outreachend werken. Nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek met ouders?

Bekijk de infographic met uitkomsten >

Zichtbaarheid JGZ in basisonderwijs

Het verbeteren van de samenwerking met school was ook één van de subdoelen van dit project.  “In die zin is dit een vorm van actieonderzoek geweest” concludeert Evelyn. “Op basis van de behoeftepeiling met ouders hebben we drie E-zines ontwikkeld, maar toen begon het eigenlijk pas. We hebben scholen gevraagd de informatie naar ouders te sturen. Dat ging niet altijd soepel, dan komen vragen naar boven als: Hoe maak je het scholen nou zo makkelijk mogelijk om deze informatie actief naar ouders te sturen? Wat helpt hen? Wat zijn de obstakels? Welk verschil kan de JGZ-professional hierin maken?”. “Het raakt het grotere thema van zichtbaarheid van de JGZ in het basisonderwijs” zegt Elise. “We hebben met dit project concreet handen en voeten gegeven aan dat thema.

Gouden standaard voor ouderproof communiceren

“Het mooie is dat heel veel JGZ organisaties bezig zijn met ‘ouderproof’ communiceren” zo vertelt Merel. “Er worden door verschillende organisaties ‘klantenonderzoek of klantreizen’ gedaan, maar vaak gaat dat nog om het verbeteren van de communicatie rondom aanbod. Waarom ik enthousiast ben over dit project is dat het ‘ouderproof communiceren’ nog verder doorvoert. Dan hebben we het niet over de uitnodigingsbrieven of voorlichting over de rol van de JGZ, maar écht inhoudelijk materiaal testen én samen met ouders ontwikkelen. Dat zou voor mij de gouden standaard moeten zijn. Iedere vorm van communicatie met ouders wil je vooraf testen, juist ook met een groep kwetsbare ouders. Begrijpen ouders het? Bied je het aan in de juiste vorm? Is het anticiperend op vragen die ze in de opvoeding nog gaan krijgen? Daarom vind ik het belangrijk dat we de lessen delen die wij tijdens dit project geleerd hebben.”.

Verlening in 2019

Het ZonMW project is verlengd tot maart 2019. In die extra tijd is de ambitie om een landelijke partij te vinden die de E-zines inhoudelijk beheren en van daaruit te kijken hoe ze begrijpelijk gemaakt worden voor de groep kwetsbare ouders. Vanuit de gedachte dat iedere JGZ organisatie in Nederland betrouwbare, met ouders ontwikkelde, anticiperend voorlichtingsmateriaal beschikbaar heeft. “Ja, als dat lukt, trekken we wel een fles champagne open” lacht Evelyn.

Aan de slag

Is ouderproof communiceren binnen jouw organisatie ook een thema? Ben je benieuwd hoe andere organisaties daarmee aan de slag zijn? Wil je de ontwikkelde E-zines gebruiken in je eigen praktijk? Wil je op de hoogte blijven van dit project Houd het themadossier ‘ouderschap’ in de gaten. Wil je eens samen nadenken wat jouw organisatie (beter) kan doen? Neem dan contact op met Nynke Steenbergen.

Meer informatie

Is ouderproof communiceren binnen jouw organisatie ook een thema? Of ben je benieuwd hoe andere organisaties met ouderproof communiceren bezig zijn? Wil je de ontwikkelde E-zines gebruiken in je eigen praktijk? Of wil je op de hoogte blijven van dit project? Houd het themadossier ‘Ouderschap’ in de gaten. Heb je vragen, opemerkingen of wil je eens samen nadenken wat jouw organisatie (beter) kan doen? Neem dan contact op met het NCJ via Nynke Steenbergen via email nsteenbergen@ncj.nl of telefoon 06-28270076.

Bekijk ook:

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.