
Oproep praktijktest herziene JGZ-richtlijn Slaap
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Slaap zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Nieuws 3 december 2019
De jeugdgezondheidszorg werkt onderbouwd (evidence based practice) aan de beste zorg voor alle kinderen. Bij goed vakmanschap en een zorgvuldige uitvoering kan de jeugdgezondheidszorg voor veel ouders en kinderen/jeugdigen het verschil maken voor hun kansen in het leven! Dit geldt niet alleen voor de ‘gewone’ jeugdgezondheidszorg maar is nog meer van toepassing op specifieke interventies en methodieken. Het NCJ heeft hierin een centrale rol: in ondersteuning, uitrol, kennis vergaren en verspreiden en samen delen. Daarom zijn we als NCJ heel trots dat we op dit moment vijf effectieve interventies beheren. In eigenaarschap of op verzoek van de ontwikkelaar/eigenaar.
Dit betreft de volgende interventies:
Gezamenlijk inschatten zorgbehoeften (GIZ)
Een gespreksmethodiek waarbij je als professional op gelijkwaardige wijze met de ouder(s) of jeugdige in gesprek gaat. En hoort en ziet hoe het gaat, als basis voor bevestiging of verbetering.
SamenStarten (SaSt)
Een gespreksmethodiek, waarbij je in gesprek met ouders 5 ontwikkelings- en omgevingsaspecten verkent en bespreekt. Een meerjaren uitgangspunt binnen de contacten van de Jeugdgezondheidszorg.
Stevig Ouderschap (SO) en VoorZorg (VZ)
Twee aanvullende huisbezoek programma’s. Het eerste is voor gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, de tweede voor zeer kwetsbare gezinnen. Beiden kunnen al in de prenatale fase starten. Beiden richten ze zich op de vragen en mogelijkheden van de gezinnen en lopen door van de zwangerschap tot het kind twee jaar wordt. Het verschil zit in de zorgzwaarte en risico’s van de gezinnen: van een steun in de rug (ongeveer 10 huisbezoeken bij Stevig Ouderschap) tot zeer kwetsbare gezinnen (40-60 huisbezoeken bij VoorZorg, met hierbij een modulaire opbouw, trainings- en reflectie methodieken en VHT). Vandaar aanvullend:omdat wat voor gezin A goed is, voor gezin B te zwaar of te licht is.
M@ZL
Een beproefde methodiek voor een integrale aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het voortgezet onderwijs en het MBO. M@ZL richt zich op het inventariseren van de oorzaken van het ziekteverzuim en het aandragen van oplossingen. Hiermee kan vroegtijdig schoolverlaten van jongeren voorkomen worden.
Vijf Interventies, in drie verschillende categorieën, die echter allen een vergelijkbare aanpak vragen, namelijk:
De vijf interventies zijn binnen het NCJ ondergebracht in de kerngroep Kwaliteit en Impact en vormen het hart van gerichtere aanpak (GIZ en SaSt) om een situatie in kaart te brengen of om gesignaleerde risico’s (M@ZL, SO en VO) preventief en effectief aan te pakken.
Bekijk ook:
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Slaap zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Vind je het belangrijk dat de stem van ouders meegenomen wordt? Vind je het fijn om op een Evidence Based Practice (EBP) manier te werken: en naast de wetenschap en je eigen professionele expertise ook de stem van ouders altijd mee te nemen? Dan is onderstaande test wellicht iets voor jou!
Op 21 juli 2025 hebben alumni uit de leerlijn gedragsverandering hun nieuw verworven kennis, ervaring en creativiteit ingezet tijdens een gedragslab.