Nieuws 9 februari 2024

Terugblik symposium: waardengedreven werken in de JGZ

Op woensdagmiddag 29 november organiseerde het NCJ voor alle JGZ-ers het Symposium: “Professionals maken het verschil; over waardengedreven werken in de jeugdgezondheidszorg”. Tijdens dit symposium kwam het waardengedreven werken in de dagelijkse JGZ-praktijk aan bod. We kijken terug op een zeer geslaagde bijeenkomst. Bekijk de video hieronder om de visies op waardengedreven vakmanschap te verkennen van verschillende NCJ-adviseurs, sprekers en bezoekers van het symposium.

Tijdens het symposium, dat plaatsvond bij het NCJ in Utrecht, stonden de vier niveaus van ‘in verbinding zijn’ bij waardengedreven werken centraal: jezelf, de ander, de beroepsgroep/organisatie en de maatschappij. Er werd gestart met een tweetal lezingen: Lea Bouwmeester nodigt ons uit wat vaker stil te staan, want in tijden waarin alles in beweging is, is stilstaan belangrijker dan ooit. Want als je stilstaat zie je meer, kun je meer waarnemen en nieuwe mogelijkheden ontdekken. Sharon Stellaard legde uit hoe, waarom en met welke gevolgen de waarden efficiënt en effectief het jeugddomein inslopen. Vervolgens bestond het middagprogramma uit een reeks van workshops die aansloten bij de NCJ visie op waardengedreven vakmanschap.

In verbinding met jezelf

In de workshop mindfulness liet Hélène Driessen ons ervaren hoe mindfulness bij kan dragen aan waardengedreven werken. Bewuste aandacht geven aan het huidige moment, vanuit een vriendelijke, niet-oordelende houding, leert je met compassie naar jezelf en de ander te kijken. Dit bewustzijn ondersteunt je bij het werken vanuit je waarden.

''Uiteindelijk vinden we elkaar altijd op kernwaarden.''

Ingrid Staal en Yvonne Vanneste verkenden samen met de deelnemers het begrip ‘professionele autonomie’, de waarden die eraan toegekend worden door de deelnemers en hoe deze waarden handen en voeten krijgen. De deelnemers gaven aan dat de opzet van de workshop voor iedereen te gebruiken is om het onderwerp professionele autonomie binnen de eigen organisatie bespreekbaar te maken. Vandaar dat we de opzet graag met je delen:

Workshop professionele autonomie

  1. NCJ-adviseur introduceert zichzelf aan de groep en start met een persoonlijk verhaal over wat autonomie voor hem/haar betekent
  2. De groep wordt opgedeeld in duo’s, die het antwoord op de vraag: ”wat betekent autonomie voor jou?” samen gaan verkennen
  3. Het duo koppelt plenair terug; wat betekent/is voor je collega autonomie?
  4. Plenair wordt besproken: hoe ziet autonomie eruit in jouw werk? En wat kunnen we met elkaar met dit inzicht? Wat staat ons te doen?
  5. De groep wordt wederom opgedeeld in duo’s om deze vragen verder te verkennen
  6. Er ontstaat hierna een gezamenlijke dialoog over de betekenis van professionele autonomie voor jezelf en voor de ander

De gesprekken tijdens de workshops lieten zien dat professionele autonomie veel aspecten heeft. Een grote gemene deler is ruimte om te doen wat gedaan moet worden vanuit vakmanschap. Professionele autonomie vraagt wederzijds vertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen, erkenning van het vakmanschap, verantwoordelijkheid nemen, en respect voor de ander.

''Ik heb gelijkgestemden met dezelfde dromen ontmoet. Hoe WAARDEvol is dat?!''

Professionele autonomie vraagt van de professional en de organisatie tijd en begeleiding en inzet op verbinding. Professionele autonomie geeft creativiteit en energie. Als organisatie profiteer je van professionals die groeien en van kwaliteit van zorg. Professionele autonomie is de basis voor maatwerk.

In verbinding met de ander

Ilse van Kemenade ging met de deelnemers aan de slag met de toepassing van waardengedreven werken in de dagelijkse praktijk. De deelnemers werden meegenomen in wat het jou als professional en de ouder/jeugdige oplevert: Je houdt koers en zorgt ervoor dat de ander zich echt begrepen voelt. Zo ontstaan inzichten en beslissingen die overeenstemmen met zowel jouw persoonlijke waarden als die van de klant.

In verbinding met de groep waartoe je behoort

Met Jurja Steenmeijer onderzochten we via interactieve oefeningen de mogelijke toepassingen van een ethisch kompas ontwikkeld voor leerplicht en RMC, in de JGZ. Want ethische overwegingen in de praktijk zijn belangrijk, maar vaak onuitgesproken. Een moreel kompas, aanvullend op onze beroepscodes, kan een gesprek over ethische dilemma’s toegankelijk maken en de ‘ethische sensitiviteit’ van professionals verbeteren.

Zijn de waarden die in de beroepscode voor verpleegkundigen en verzorgenden uit 2015 nog van deze tijd? Of zouden ze moeten worden bijgesteld? Hierover gingen we met elkaar in gesprek met Femke Orie. De conclusie was dat dit nog steeds het geval is, maar dat er wel een wens is om de waarden aan te vullen met waarden als transparantie, oprechte betrokkenheid, in samenspraak, verbinding en nieuwsgierigheid.

In verbinding met de maatschappij

Kunnen jeugdartsen de waarden die ze belangrijk vinden in de praktijk brengen? Wat helpt daarbij en welke drempels zijn er te overwinnen? Het UMCG heeft een vragenlijst ontwikkeld met vragen over duurzame inzetbaarheid en werkgerelateerde waarden van jeugdartsen, gecombineerd met vragen over maatschappelijk handelen. De vragenlijst bood de deelnemers een reflectiemoment op hun maatschappelijk handelen. Bevindingen uit de wetenschappelijke literatuur en eigen onderzoek werden door Femke Bok gedeeld met de deelnemers.

Zelf aan de slag met vakmanschap

Wil je meer weten over vakmanschap of ermee aan de slag in jouw organisatie? Lees alles over wat je nodig hebt om jouw vakmanschap ultiem uit te dragen bij het  onderwerp vakmanschap, of bekijk ons incompany aanbod.

Meer weten?

Yvonne Vanneste

onderzoeker, adviseur

Lees meer over Yvonne Vanneste

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.