Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 27 juli 2016
Vanuit de jeugdimpuls zijn diverse projecten voor van het versterken van de relatie tussen JGZ en school uitgevoerd en afgerond. De projectinformatie is beschikbaar via Gezondeschool.nl zodat iedereen gebruik kan maken van de opgedane lessen en initiatieven in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo.
Inspirerende voorbeelden
In het primair onderwijs heeft GGD Hollands Midden een project gedaan rondom ‘het contactmoment groep 7′. Om leerlingen goed voor te bereiden op dit contactmoment is de website Pubergezond.nl ontwikkeld. In het voortgezet onderwijs heeft GGD Hart voor Brabant een project uitgevoerd dat specifiek is gericht op het vroeg opsporen van depressieve klachten onder 12- tot 14 jarigen en op het ROC is vanuit GGD Gelderland Zuid de rol van de JGZ versterkt, waarbij per sector gezondheidsplannen zijn ontwikkeld door onder meer het inzetten van Test-je-Leefstijl.
Meer weten over deze projecten of anderen die werken aan meer gezondheid voor leerlingen?
Kijk op Gezondeschool.nl
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.