Onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.
Nieuws 17 november 2021
Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op aanwezigopschool.nl vind je zes bouwstenen om samen met alle betrokken partijen, de beste voorwaarden op school te creëren. Zodat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs aanwezig kunnen en willen zijn.
Door te focussen op aanwezigheid, zorg je ervoor dat leerlingen zich verbonden voelen met school; ook de kleine groep leerlingen voor wie het niet haalbaar is fysiek aanwezig te zijn. Door die verbondenheid kunnen leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen en kunnen eventuele problemen in een vroeg stadium worden opgepakt.
Op aanwezigopschool.nl staan zes bouwstenen waarmee je planmatig en methodisch de focus op aanwezigheid van leerlingen versterkt. De kracht van de zes bouwstenen zit in de samenwerking tussen het schoolteam – van conciërge tot bestuur –, leerlingen, ouders en samenwerkingspartners zoals leerplicht, schoolmaatschappelijk werk en jeugd(gezondheids)zorg. Samen ontwikkelen zij het beleid en voeren het uit.
De bouwstenen zijn samengesteld door professionals uit het onderwijs, jeugdgezondheidszorg en vanuit leerplicht, en door vertegenwoordigers van ouders en leerlingen. Zij hebben daarvoor hun praktijkkennis en ervaring ingebracht. De bouwstenen zijn theoretisch onderbouwd met onder andere artikelen, modellen en praktijkvoorbeelden.
De bouwstenen hangen met elkaar samen, maar kennen geen vaste volgorde. Kijk op www.aanwezigopschool.nl bij elke bouwsteen voor een toelichting, verdiepende informatie, vragen voor een goed gesprek met alle betrokkenen en een inspirerende video. Ga vandaag nog aan de slag met focussen op aanwezigheid!
De website aanwezigopschool.nl is mede mogelijk gemaakt door: Steunpunt Passend Onderwijs, Nederlands Jeugdinstituut, Ingrado, BiOND, LAKS, LBBO en het NCJ.
"*" geeft vereiste velden aan
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.
Recent is de interventie MAZL vo her-erkend op het niveau ‘eerste aanwijzingen voor effectiviteit’
In de verzuimbrief van de minister van OCW krijgt het prominente aandacht: werk maken van aanwezigheid. Het is een andere focus op verzuim en zorgt voor anders werken in de schoolsetting. De JGZ kan hierbij ondersteunend zijn met de inzet van (effectieve) interventies zoals MAZL en ‘ Je Brein de Baas?!’.