NCJInspiratieLunchinterview: Meekijken in onderzoek naar M@ZL-PO
Nieuws31 mei 2021
Lunchinterview: Meekijken in onderzoek naar M@ZL-PO
Tijdens de lunch van een onderzoeksdag schoven we digitaal aan tafel bij Esther Pijl en Yvonne Vanneste die net die dag bezig waren met de analyse van 200 gesprekken over 3 jaar met 22 scholen die in het ontwikkelen van M@ZL-PO betrokken waren. In die gesprekken werden aanpassingen van de methodiek besproken, werd met scholen gewerkt aan de implementatie, werd duidelijk waar scholen behoefte aan hadden en werd Esther ook ingezet ter consultatie. Het blijkt een bron van inspiratie om achter de meerwaarde van de JGZ voor scholen te komen.
Wat levert het scholen op als ze werken met M@ZL-PO?
“Inzicht in verzuim”, stelt Esther Pijl resoluut. Überhaupt krijgen scholen er een beter beeld mee over wat er op hun school rond verzuim speelt. Er komen nieuwe kinderen in beeld, er ontstaat beter zicht op laatkomers en het is een reden om gerichter aandacht te besteden aan kinderen die er niet zijn. M@ZL biedt een route om echt ook iets te gaan doen met die nieuwe inzichten.
Yvonne vult aan: “Scholen kunnen daardoor ook goed het gesprek aan met ouders.” Daarnaast gaan ze ook onderling in gesprek over verzuim. Ze krijgen dus op alle niveaus meer zicht op wie hun leerlingen zijn, maar ook op wat ze kunnen doen. M@ZL-PO is ook ontwikkeld naar behoefte van scholen om met schoolverzuim iets te kunnen doen.
Zelfs scholen die aanvankelijk dachten de zaken goed op orde te hebben rond verzuim blijken er voordeel bij te hebben. Die scholen lijken geen extra behoeftes te hebben, maar krijgen toch beter zicht op het verzuim en op de aanwezige netwerkpartners rond hun school die kunnen ondersteunen. Daarnaast bleek ook op dit soort scholen dat er kinderen opdoken die ze minder goed in beeld hadden.
Esther verhaalt van een voorbeeld waarbij twee kinderen uit de registratie een vergelijkbaar aantal schooluren gemist te hebben, terwijl de aandacht voor de een vanzelfsprekender was dan bij de ander. Dit inzicht leidde er uiteindelijk toe dat beide leerlingen gerichter aandacht konden krijgen.
Yvonne: “Inderdaad! De willekeur neemt af, door heldere criteria en een helder handelingskader. Leerlingen zijn beter en eerlijker in beeld”. Sommige scholen doen het echt al heel goed, maar, zoals bij alle professionals in elk vakgebied geldt: in gesprek gaan over specifieke thema’s met andere professionals verrijkt je eigen kijk en denken over dat thema.
Yvonne: “Vergeet ook niet dat bij M@ZL juist die basishouding: dat open en onbevooroordeelde gesprek met ouders en kind zo helpend is. Zoek met hen samen naar waar ze mee geholpen zijn.”
Het NCJ en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) gaan nauwer samenwerken om professionals die werken met jeugdigen en (aanstaande) ouders te versterken in hun vakmanschap om jeugdcriminaliteit te voorkomen.
Nieuws30 maart 2023
Onderzoek naar het vermijden van schooltoiletten door kinderen
Wij, sociologie studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, willen graag onderzoeken hoe vaak kinderen in Nederland het schooltoilet vermijden en wat de redenen hiervoor zijn.
Nieuws30 maart 2023
De promovendikring: iets voor jou?
Het NCJ neemt de promovendikring die een aantal jaar geleden door de AJN is gestart over. Wil je of ga je promoveren of ben je al gepromoveerd? Dan is de promovendikring wellicht iets voor jou.
Welkom op onze nieuwe website!
Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.