Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 21 april 2014
Het NCJ start voor de zomer met het JGZ Innovatie-atelier om vernieuwingskracht in JGZ-organisaties te stimuleren. In het Innovatie-atelier komen “vernieuwingspioniers” uit de verschillende JGZ-organisaties samen. De pioniers delen een passie: bouwen aan een permanente innovatiekracht binnen de eigen organisatie. Zodoende blijft de JGZ in staat om steeds opnieuw vernieuwingen en verbeteringen voor ouders en jongeren te realiseren.
Het Innovatie-atelier opent haar deuren in juni 2014 met een 2-daagse kick-off; na de zomer komen we 1x per maand bij elkaar. Naast kennismaking met de andere deelnemers is het de kunst je los te maken van “hoe het hoort”, “hoe we het al doen” en “dat gaat nooit lukken”. Het creatieve brein wordt gestimuleerd en dat doen we door voor een inspirerende omgeving te zorgen en gasten van binnen en buiten de JGZ uit te nodigen die de vernieuwingsdrang prikkelen. We gaan kansgericht denken, creatieve minisessies houden, ideeën oogsten en natuurlijk vernieuwingen realiseren. En niet te vergeten: de successen waarderen en vieren! Tijdens de bijeenkomsten werkt iedereen aan een (eigen) organisatieopdracht. Daarnaast worden de pioniers uitgedaagd mee te denken en uit te vinden welke stappen nodig zijn om te komen tot een permanent innovatieklimaat.
Hoe?
Het Innovatie-atelier kent verschillende werkruimtes. Aan de “ontwerptafel” wordt bijvoorbeeld gewerkt aan het versterken van innovatiegerichte competenties. In de “invalshoek” ga je ideeën genereren; creatief denken staat hierbij centraal. Schaven, schuren en timmeren om het idee uit te werken gebeurt aan de “werkbank”. Waar ligt de focus? Hoe ga ik het uitvoeren? In de “experimenteerruimte” ga je daadwerkelijk aan de slag. Het idee wordt uitgetest. Natuurlijk gaat het daarbij ook wel eens mis. Op de “broedplaats” deel je deze ervaringen, leer je met elkaar en kijk je naar verbeterkansen. Bovendien kun je hier ook kennis halen. Niet alleen uit de eigen JGZ-wereld; juist ook daarbuiten! Via een online community kunnen vragen, kennis en ervaring, opgedaan in het atelier, verder gedeeld worden. Dit digitale platform staat overigens voor alle JGZ-medewerkers open. Zo werken we samen, leren we samen en vernieuwen we samen.
In het atelier is plek voor 20 pioniers. Per JGZ-organisatie zoeken wij een kandidaat die bewust kiest voor deelname en zich actief wil inzetten voor vernieuwing in de eigen organisatie.
Voor meer informatie, data en wijze van aanmelden klik hier.
Voor een uitgebreide beschrijving van het JGZ Innovatie-atelier klik hier.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.