NCJInspiratieJe Brein de Baas?! vernieuwd en uitgebreid
Nieuws24 februari 2022
Je Brein de Baas?! vernieuwd en uitgebreid
Op 11 februari 2022 presenteerden we het vernieuwde en uitgebreide lespakket Je Brein de Baas?! Er zijn nu drie lessenseries voor het voortgezet onderwijs om de mentale gezondheid te versterken. De JGZ speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling. Ook in de uitrol van het programma kunnen ze regie nemen.
Meer dan 800 geïnteresseerden uit onderwijs, JGZ en gezondheidsbevordering meldden zich aan voor het webinar van 11 februari 2022. Tijdens het webinar werden de nieuwe lessenseries gepresenteerd die het afgelopen jaar, door een bijdrage vanuit het steunpakket welzijn jeugd van het ministerie van VWS, bij het NCJ konden worden gemaakt. Lesmateriaal dat hard nodig is, gezien de zorgen over de mentale gezondheid van jongeren. Het webinar is nu terug te kijken.
Aanvraag lespakket
Het lespakket is kosteloos beschikbaar voor alle scholen voor voortgezet onderwijs. Geïnteresseerden kunnen een pakket aanvragen via een aanvraagformulier. De aanvraaggegevens zijn nodig om te zorgen dat het lespakket ook kan worden onderzocht op gebruik en effectiviteit. Het lespakket kan namelijk pas daarna worden opgenomen in de Databank Effectieve jeugdinterventies.
Rol van de JGZ en de adviseurs gezondheidsbevordering
In de uitrol en implementatie van het lesmateriaal spelen de JGZ en de adviseurs gezondheidbevordering een belangrijke rol. In het project is door beide functies goed samengewerkt en is elkaars meerwaarde beter verduidelijkt. De adviseurs gezondheidsbevordering kunnen bijvoorbeeld introductiepresentaties van het lesmateriaal voor scholen verzorgen.
De JGZ speelt vooral een rol in de inbedding in de school. Scholen die met het materiaal gaan werken (op voorspraak van de JGZ bijvoorbeeld) hebben de back-up van JGZ-professionals nodig. De lessen zijn geen therapie, maar kunnen wel leiden tot extra aandacht voor leerlingen. Het is voor mentoren dan belangrijk te weten dat ze op de JGZ kunnen vertrouwen.
Een belangrijk doel is dat de context rond de schoolgaande jongere wordt versterkt met dit lesmateriaal. Door de lessen krijgen jongeren meer begrip voor zichzelf en anderen en krijgen meer inzicht in wat er met henzelf gebeurt op het gebied van stress, leren en omgaan met elkaar. Door dit gesprek op school, met hun eigen mentor te voeren wordt het nadien eenvoudiger om een gesprek over dit soort zaken aan te gaan. De JGZ kan deze context goed verstevigen door aanwezigheid en beschikbaarheid.
Nu verder
We zijn nog niet klaar. Met het gereedkomen van de lessenseries gaan we de komende periode aan de slag met het verfijnen van het materiaal. We verwachten dat in het gebruik nog vragen zullen komen die om kleine aanpassingen vragen. Die gaan we regelmatig verwerken, zodat het materiaal up-to-date blijft. Er is inmiddels een procesevaluatie en beginnend onderzoek gedaan naar het eerste materiaal en dit vraagt om analyse. Daarnaast zoeken we mogelijkheden om het materiaal verder te onderzoeken. Op verschillende plekken zijn (deel)onderzoeken in voorbereiding.
Daarnaast zijn er al nieuwe ideeën over aanvullend materiaal. De eerste lessenserie over stress blijft de basis, maar na de (door jongeren gevraagde) uitbreiding met lessenseries over leren en omgaan met elkaar, ontstaan ook weer nieuwe vragen. Het ultieme doel is dat Je Brein de Baas?! de komende periode een vanzelfsprekend onderdeel van de schooljaren van alle jongeren in Nederland gaat worden.
Wie nomineer jij voor de NCJ Preventie Prijs 2024?
Een prijs voor die ene speciale professional die van preventie haar of zijn vak heeft gemaakt. Deze professional onderscheidt zich door op opvallende, speciale, unieke of eigenwijze wijze bij te dragen aan het realiseren van de beste jeugdgezondheid voor elk kind. Wie nomineer jij?
Nieuws10 april 2024
De Week voor Jeugdgezondheid: meld je nu aan!
In de eerste week van juni organiseert het NCJ de ‘Week voor Jeugdgezondheid’. Een week waarin we beleid, praktijk en onderzoek verbinden om aandacht te vragen voor het belang van preventie. Meld je snel aan voor onze evenementen!
Nieuws25 maart 2024
Van Wiechen Continu: op elk moment, voor elk kind
Het Van Wiechenonderzoek, gericht op het vroegtijdig signaleren van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, maakt plaats voor 'Van Wiechen Continu'. Deze nieuwe benadering maakt continue monitoring van kindontwikkeling mogelijk, op elk gewenst moment. Dit sluit beter aan bij de behoeften van ouders en maakt jeugdgezondheidszorg op maat mogelijk, in lijn met het LPK. De landelijke implementatie start dit jaar.
Welkom op onze nieuwe website!
Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.