Nieuws 11 december 2017

Innovatieatelier: hoe communiceer je ‘ouder-proof’?

Vrijdag 1 december stond het innovatieatelier in het teken van ‘ouder-proof’ communiceren. Hoe sluiten we ook in onze schriftelijke communicatie aan bij ouders van nu? Innovatiepioniers van JGZ-organisaties uit het hele land kwamen bijeen met hun eigen communicatieadviseurs om een eerste stap te maken in het ‘ouder-proof’ maken van de communicatie.

Naast het gezamenlijk werken aan het optimaliseren van communicatiemiddelen, werd een presentatie gegeven over hoe beleidsadvisering in de JGZ opgepakt kan worden adhv het ‘Rader-model’. Collega’s van GGD Gelderland-Midden hebben een presentatie gegeven over hun ‘Rader-model’ en pioniers zijn uitgenodigd om hier vanuit hun organisatie samen verder in op te trekken. Samen met Hester van Thiel van BrandDoctors is iedereen enthousiast aan de slag gegaan met verschillende JGZ-brieven. Hierbij zijn de 10 gouden tips van ouders gebruikt. De 10 gouden tips zijn onlangs tot stand gekomen door verschillende brieven voor te leggen aan een ouderpanel. Bekijk de 10 gouden tips voor ‘ouder-proof’ communicatie

De kennis en ervaring die in het innovatieatelier worden opgedaan, stellen we graag beschikbaar voor de hele JGZ.

Partners gezocht voor het in co-creatie oppakken van beleidsadvisering JGZ
Angela Vos van GGD Gelderland-Midden gaf een presentatie over het ‘Rader-model’. Zestien gemeenten in Gelderland Midden hebben zich ingezet om gezamenlijk tot één regionale visie op publieke gezondheid te komen. Ambtenaren waren enthousiast om samen met GGD Gelderland-Midden het traject van beleidsadvisering op te pakken. Het model werkt hierin ondersteunend, het verbindt de verschillende gezondheidsdomeinen en biedt de mogelijkheid om aan de ‘knoppen’ (de raderen) te draaien die invloed op elkaar hebben. Op de website Gezondheid in Sociaal Domein kun je meer informatie vinden over het model en kun je de score van jouw gemeente bekijken. Bekijk de presentatie en het voorbeeld van de Gemeente Arnhem

Nynke Steenbergen van JGZ Zuid-Holland West gaf aan dat zij het ‘Rader-model’ ook graag willen gaan implementeren in hun JGZ-organisatie. Ze vraagt aan de aanwezigen of ook andere JGZ-organisaties dit model overwegen, zodat ze hierin samen kunnen optrekken. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Nynke Steenbergen via n.steenbergen@jgzzhw.nl.

‘Ouder-proof’ communiceren
Hester van Thiel heeft de afgelopen tijd, namens BrandDoctors, onderzoek gedaan onder ouders over brieven die zij van de JGZ-organisaties ontvingen. Hieruit kwamen 10 gouden tips voor (schriftelijke) communicatie met ouders:

1. Benadruk de waarde voor ouder en/of kind
2. Laat weten wat men kan verwachten
3. Wees niet dwingend
4. Laat zien dat je zorgvuldig met data omgaat
5. Bied informatie gedoseerd aan
6. Gebruik een correcte aanspreekvorm
7. Maak gebruik van online mogelijkheden
8. Help even herinneren
9. Geef keuze in favoriet communicatiekanaal
10. Houd rekening met andere talen

Download de 10 gouden tips

De pioniers werd gevraagd te bedenken wat een ouder die tevreden over de JGZ is tweet. Hieronder een aantal genoemde voorbeelden:

  • Op CB geweest. Zij snapt mij! Kan weer verder #moeder koppige peuter
  • @GGD Net terug van #CB. Blij met steuntje in de rug #moedervandrie
  • Wat heb ik een goed gesprek met de jeugdarts gehad over het huilen van mijn kind. Ik kan weer verder! #topclub!
  • Blij met de jeugdverpleegkundige, doorverwezen naar een fijne en deskundige lactatiekundige

Innovaties binnen de JGZ
Binnen elk innovatieatelier is er ruimte voor het bespreken van innovaties binnen de JGZ. Wil je graag iets delen met het netwerk, of wil je het netwerk om feedback vragen over een innovatie? Neem contact op Ellen-Joan Wessels.

Aansluiten bij het innovatienetwerk
Werk jij ook aan nieuwe thema’s en zoek je verbinding? Het NCJ innovatieatelier staat open voor nieuwe innovatiepioniers! Neem contact op met Ellen-Joan Wessels voor meer informatie of volg de pioniers via het Innovatienetwerk JGZ op Google+ (aanmelden kan door te klikken op de groene button met ‘deelnemen’ of bekijk de instructie).

Bekijk ook:

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.