Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 15 december 2022
Op 16 december 2021 is er een gezamenlijke start gemaakt voor de implementatie van Basisdataset (BDS) JGZ 4.0. Dit jaar is er hard gewerkt om het eerste werkpakket inclusief een vernieuwd Dossieroverdrachtbericht (DOB) gereed te krijgen. Op onze website vind je de documentatie die betrekking heeft op deze nieuwe BDS-versie.
De Basisdataset (BDS) van de JGZ 4.0 is een grote update. Dit jaar is het eerste pakket aan wijzigingen verwerkt door alle betrokken partijen: ActiZ, GGD GHOR Nederland, Nictiz, VZVZ, RIVM, de softwareleveranciers en het NCJ. Dit pakket wijzigingen heeft BDS-versienummer 4.0.1 gekregen. Daarnaast is er gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw Dossieroverdrachtbericht (DOB). In december start de eerste softwareleverancier met het kwalificatie- en acceptatieproces bij Nictiz en VZVZ.
Bij het onderwerp ‘Digitaal Dossier JGZ’ staat alle documentatie die nodig is voor JGZ-organisaties bij de implementatie van BDS JGZ 4.0.1 in hun digitaal dossier, inclusief de link naar de BDS-viewer. De documenten gaan onder andere over wat er gewijzigd is ten opzichte van de huidige BDS-versie, wat er gestructureerd wordt overgedragen in de nieuwe DOB en technische informatie over BDS JGZ 4.0.1 inclusief de DOB.
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.