Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 26 maart 2014
De JGZ is er voor alle kinderen. Alle kinderen in Nederland hebben immers het recht om gezond en veilig op te groeien, hun talenten te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen. Maar ondanks alle inspanningen van JGZ-organisaties om alle kinderen van 0 – 19 jaar en hun ouders te bereiken, lukt dat toch niet in alle gevallen. Denk aan kinderen waarvan de ouders voor alternatieve zorg kiezen, ouders die de JGZ niet nodig vinden, die er niet aan toekomen om naar de JGZ te gaan omdat dagelijkse en/of ernstige problemen hun aandacht opslokken of ouders wier kind niet in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) geregistreerd staat.
Juist voor deze groepen kinderen en hun ouders heeft het NCJ de brochure ‘Samenwerken om bijzondere groepen jeugdigen te bereiken’ ontwikkeld. Het gaat hier om kinderen en hun ouders die door de JGZ niet of moeilijk in beeld te krijgen zijn doordat de GBA-gegevens niet of slecht voldoen om hen te bereiken: kinderen en jongeren waar de JGZ meer dan gebruikelijke inspanningen voor zal moeten leveren om met hen in contact te komen en te blijven. Deze brochure wil JGZ-professionals bewust maken van een aantal bijzondere groepen jeugdigen in hun regio en ideeën aandragen hoe die mogelijk in samenwerking met anderen te bereiken zijn.
U kunt de brochure hier downloaden.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.