Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 27 februari 2023
De basistraining van de GIZ-methodiek is volledig vernieuwd en staat klaar op het besloten website gedeelte voor trainers.
De GIZ-methodiek is een erkende gespreksmethodiek waarmee de professional samen met (aanstaande) ouders en jeugdigen en eventueel andere professionals de krachten, ontwikkel- en zorgbehoeften van een gezin snel en adequaat in kaart brengt. Zo kom je tijdig tot passende ondersteuning en wordt de eigen kracht versterkt. GIZ staat voor Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften.
De basistraining bestaat uit een e-learning en drie 3 vaardigheidstrainingen. De rode draad in de bijeenkomsten zijn de GIZ-uitvoeringsvarianten, met de tools en toepassing daarvan in de gespreksfasen. Het doel van de training is professionals te leren om de methodiek goed uit te voeren. Op dag 1 staat de Signalerings-GIZ met de GIZ-driehoek centraal. Op dag 2 bespreken we de Uitgebreide-GIZ met de GIZ-matrix en op dag 3 hebben we het over de complexere gesprekken en de Multidisciplinaire-GIZ. Nieuw is dat we de houding, gesprekstechnieken en het proces van samen beslissen hebben toegevoegd aan de training.
Na dagdeel 1 kunnen professionals gelijk al aan de slag met de GIZ-methodiek in hun eigen praktijk. De scholing is geaccrediteerd.
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.