Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 24 april 2018
Voor de richtlijn Extremiteiten wordt dringend gezocht naar JGZ-organisaties, JGZ-teams of JGZ-professionals die willen deelnemen aan de praktijktest. Het is belangrijk dat deze richtlijn ook écht toepasbaar is in de dagelijkse praktijk van de JGZ en dat input uit de praktijk verwerkt wordt in de uiteindelijke richtlijn. Deelname van JGZ-professionals in een praktijktest is hiervoor onmisbaar.
TNO werkt momenteel aan een nieuwe JGZ-richtlijn Extremiteiten. Dit gebeurt in opdracht van ZonMw. Deze richtlijn beschrijft de voorlichting, (vroeg)signalering, begeleiding en verwijzing bij diverse aandoeningen aan de extremiteiten, zoals platvoeten, X-benen en tenenloop.
Deelnemers aan de praktijktest worden door de ontwikkelaars van de richtlijn geschoold in het gebruik en werken vervolgens 3 maanden met de richtlijn. De deelnemers vullen twee korte vragenlijsten in over het werken met de richtlijn en registreren bijzonderheden. Enkele deelnemers doen mee aan een online focusgroep over de richtlijn.
De geschatte benodigde tijdsinvestering voor deelname per professional aan de praktijktest is 10 uur:
Voorbereiding
Testen
Afronding en evaluatie vragenlijst (30 minuten)
Online focusgroep (2,5 uur)
Een vergoeding voor deelname is beschikbaar. Neem voor deelname of meer informatie contact op met Renate van Zoonen van TNO via renate.vanzoonen@tno.nl.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.