Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 30 november 2015
In samenwerking met praktijkexperts ontwikkeld TNO de JGZ-richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen. Voor de landelijke commentaarronde vragen wij u op op het concept van de richtlijn te reageren. Dit kan tot 1 februari 2016.
De JGZ- richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen is bedoeld voor jeugdartsen, verpleegkundig specialisten, jeugdverpleegkundigen en doktersassistenten werkzaam in de JGZ. De richtlijn beoogt JGZ-professionals een up-to-date en (wetenschappelijk en praktijk-) onderbouwd fundament te bieden voor de preventie, het signaleren, bespreekbaar maken, handelen en samenwerken met betrekking tot Gezonde slaap en slaapproblemen bij jeugdigen.
De richtlijn wordt ontwikkeld in opdracht en met financiering van ZonMw. De conceptversie voor de praktijktest en de landelijke commentaarronde is beoordeeld door de Richtlijnadviescommssie van het NCJ.
Momenteel wordt de nieuwe richtlijn in de praktijk getest. Nu start ook een schriftelijke landelijke commentaarronde. De richtlijnontwikkelaar is vooral benieuwd naar:
U kunt de richtlijn webbased bekijken op de richtlijnenwebsite van het NCJ: www.jgzrichtlijn.nl. Omdat het een conceptrichtlijn betreft heeft u daarvoor een inlogcode nodig. Deze kunt u opvragen via eline.vlasblom@tno.nl.
Uw reactie ontvangt TNO graag uiterlijk 1 februari 2016 via eline.vlasblom@tno.nl
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.