
Vijf jaar inzicht in de balans van ouders
Bekijk nu de inzichten uit vijf jaar Balansmeter-peilingen via ons interactieve dashboard.
NCJ publicatie 25 november 2024
Studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden hebben onderzocht wat ouders van middelbare scholieren en middelbare scholieren zelf belangrijk vinden in het contact met school bij ziekmelding. Inzicht hierin kan helpen het verzuimbeleid op middelbare scholen effectiever te voeren.
Het startpunt van dit onderzoek is de observatie dat, bij de toepassing van MAZL, het gesprek met jongeren over hun ziekteverzuim vaak te laat of helemaal niet plaatsvindt. Dit komt mogelijk omdat praten hierover gevoelig kan liggen. Maar juist dit gesprek is belangrijk om te begrijpen wat er speelt en hoe de jongere het best geholpen kan worden, zodat hij of zij geen achterstand oploopt op school of op sociaal gebied. Inzicht in wat jongeren en ouders belangrijk vinden in het contact met school, kan het verzuimbeleid effectiever maken.
Het NCJ is momenteel bezig met het opzetten van een online training in gespreksvoering rondom ziekteverzuim. Naar verwachting komt deze begin 2025 beschikbaar.
MAZL is een effectieve methodiek voor de aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO. Schoolmedewerkers, jeugdartsen en leerplichtambtenaren hebben samen aandacht en zorg voor leerlingen met ziekteverzuim: de problematiek komt vroegtijdig in beeld, waardoor de leerling geholpen kan worden en het ziekteverzuim afneemt.
"*" geeft vereiste velden aan
Bekijk nu de inzichten uit vijf jaar Balansmeter-peilingen via ons interactieve dashboard.
Dit artikel is onderdeel van een reeks van zes artikelen over een groot deel van het proces om tot een goede vaccinatiegraad te komen. In dit derde artikel gaat het over een nieuwe definitie van vaccinatietwijfel.
De richtlijnen opvoedondersteuning hebben de laatste jaren een omslag gemaakt van probleemgerichte ondersteuning naar oplossingsgerichte ondersteuning. Wat leren we van het inzicht in de overtuigingen van jeugdverpleegkundigen ten opzichte van oplossingsgerichte ondersteuning bij het maken van deze omslag?