Podcast over preventieve borstvoedingszorg met de JGZ als sleutelrol
Vandaag lanceert Centering Feeding de 'Borstvoedingsbabbel voor Zorgprofessionals': een vernieuwende podcast over preventieve borstvoedingszorg.
NCJ publicatie 25 november 2024
Studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden hebben onderzocht wat ouders van middelbare scholieren en middelbare scholieren zelf belangrijk vinden in het contact met school bij ziekmelding. Inzicht hierin kan helpen het verzuimbeleid op middelbare scholen effectiever te voeren.

Het startpunt van dit onderzoek is de observatie dat, bij de toepassing van MAZL, het gesprek met jongeren over hun ziekteverzuim vaak te laat of helemaal niet plaatsvindt. Dit komt mogelijk omdat praten hierover gevoelig kan liggen. Maar juist dit gesprek is belangrijk om te begrijpen wat er speelt en hoe de jongere het best geholpen kan worden, zodat hij of zij geen achterstand oploopt op school of op sociaal gebied. Inzicht in wat jongeren en ouders belangrijk vinden in het contact met school, kan het verzuimbeleid effectiever maken.
Het NCJ is momenteel bezig met het opzetten van een online training in gespreksvoering rondom ziekteverzuim. Naar verwachting komt deze begin 2025 beschikbaar.
MAZL is een effectieve methodiek voor de aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO. Schoolmedewerkers, jeugdartsen en leerplichtambtenaren hebben samen aandacht en zorg voor leerlingen met ziekteverzuim: de problematiek komt vroegtijdig in beeld, waardoor de leerling geholpen kan worden en het ziekteverzuim afneemt.
"*" geeft vereiste velden aan
Vandaag lanceert Centering Feeding de 'Borstvoedingsbabbel voor Zorgprofessionals': een vernieuwende podcast over preventieve borstvoedingszorg.
Naar aanleiding van de evaluaties is de e-learning aangepast.
Het NCJ peilde voor de vijfde keer onder professionals of zij de signalen van geldzorgen bij jeugdigen en/of hun ouders/opvoeders herkennen en hun mogelijkheden om iets met deze signalen te doen.