Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 10 januari 2017
Van Kan, Vos, en Kremers (2016) concluderen in hun studie over zitgedrag bij basisschoolkinderen dat het basisonderwijs een grotere invloed kan hebben op het beweeggedrag van kinderen. Hiervoor is het nodig dat de lesinhoud van de gymles de alledaagse context meeneemt. Zo kunnen kinderen de lesinhoud beter toepassen op hun dagelijks leven.
Door metingen met beweegmeters en GPS kregen de onderzoekers een beter beeld van wanneer kinderen bewegen. Dit is tijdens de gymles, in de pauzes, in de vrije tijd en tijdens het transport naar en van school. Vooral de laatste levert een sterkere bijdrage aan het totale beweeggedrag van kinderen dan werd gedacht. Gymlessen kunnen vooral meer bijdragen als ze verbinding leggen met contexten buiten de gymles. Bijvoorbeeld door kinderen vaardigheden aan te leren waardoor ze actief transport naar school kunnen gebruiken.
Bron: Van Kan, S., Vos, S. & Kremers, S. (2016). Waar Bewegen Basisschool Leerlingen zich Eigenlijk? Nieuwe Technieken Leveren Nieuwe Inzichten op. Lichamelijke Opvoeding Magazine, 103 (8), 19-21.
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.