Nieuws 25 mei 2022

Tweede kennissessie JGZ Wetenschapsatelier

Vorig jaar startte het NCJ met het JGZ Wetenschapsatelier: een landelijke denktank van JGZ-professionals die klaarstaan om mee te denken tijdens alle verschillende fases van lopende onderzoeken, van conceptie tot implementatie. Om de kompanen van dit JGZ Wetenschapsatelier goed toe te rusten met kennis en vaardigheden organiseert het NCJ regelmatig kennissessies. Deze sessies bestaan uit een webinar waarin kennis wordt gedeeld en een verdiepende discussiebijeenkomst met de aanwezigen. Ook op 22 april werd weer zo’n sessie georganiseerd.

 

Bekijk het nieuwsbericht over de eerste kennissessie

“Onderzoek: er zit meer achter dan je weet.” – Jacqueline van Cassel, jeugdverpleegkundige

Samen nadenken over een passende onderzoeksopzet
Dit keer werd het webinar verzorgd door Symone Detmar en Marianne de Wolff van TNO. Zij namen de kompanen van het Wetenschapsatelier mee in het wat, hoe en waarom van onderzoek ten bate van de praktijk en gaven een kijkje in de keuken van TNO. Vervolgens gingen we tijdens de online discussiebijeenkomst met elkaar in gesprek over de Balansmeter en bespraken we verschillende manieren om de inzet hiervan concreet te onderzoeken. Daar namen we de volgende situatie bij als uitgangspunt: een gemeente wil weten of de inzet van de Balansmeter bijdraagt aan het eerder en beter bereiken van gezinnen die extra steun nodig hebben. Zo proefden we van het samen nadenken over een passende onderzoeksopzet en het uitdenken van de consequenties daarvan.

“Ik houd erg van diepgang in het werk en dat is hier te vinden.” – Joanneke van der Marel, jeugdverpleegkundige

Eerste atelier ingekocht
Geïnspireerd en met opgefriste en nieuwe kennis zijn de kompanen van het JGZ Wetenschapsatelier klaar voor het eerste échte atelier. Deze gaat over ‘Troosten en slapen met de Happiest Baby-methode voor alle ouders‘ en is ingekocht door het onderzoeksteam van Amsterdam UMC. Het doel van dit atelier is om in de eerste fase van het onderzoek JGZ-professionals landelijk te informeren en te betrekken en kennisvragen en belemmeringen voor de procesevaluatie met hen te bespreken. Daarnaast is de bedoeling dat de onderzoekers met dit project antwoorden en oplossingen vinden op kennisvragen en uitdagingen die zouden ontstaan als het komt tot verdere opschaling van de ‘Happiest Baby-methode’ in de JGZ. Er zijn voldoende deelnemers voor het atelier gevonden.

Word jij ook kompaan?
Meer kompanen voor het JGZ Wetenschapsatelier zijn altijd welkom. Juist omdat we het zo belangrijk vinden dat alle regio’s van ons land vertegenwoordigd zijn. Een grotere groep kompanen maakt ons namelijk nog beter beschikbaar voor belangstellende onderzoekers. De kracht van het JGZ Wetenschapsatelier zit hem juist ook in de regionale vertegenwoordiging van professionals, waardoor expertise en aansluiting vanuit alle regio’s in Nederland gerealiseerd kan worden. Dat maakt opschaling van bijvoorbeeld een regionaal ontwikkelde methodiek naar landelijk niveau beter mogelijk. Als je nog twijfelt of je het in je hebt om kompaan te worden, neem dan gerust een keer contact op met Yvonne Vanneste. Je kan ook een tijdje uitproberen hoe het is om deel te nemen voordat je een definitief besluit neemt, door bijvoorbeeld een keer deel te nemen aan een atelier.

Meld je aan en word kompaan

“Door mee te doen verfijn je je denkwijze en dat helpt je in je dagelijkse praktijk.” – Roselin van der Torren, jeugdarts

Bekijk ook:

  • Wil jij meer weten over het JGZ Wetenschapsatelier? Bekijk dan ons mission statement
  • Voor het JGZ Wetenschapsatelier dat is ingekocht in het kader van Zorg op Afstand (op 20 september aanstaande) worden nog deelnemers gezocht. Meld je snel aan bij Madelon Meijer-Hoogeveen

Meer weten?

Yvonne Vanneste

onderzoeker, adviseur

Lees meer over Yvonne Vanneste

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.