Nieuwsbericht

Contactpersoon:
Yvonne Vanneste adviseur
Telefoon: 06 - 83 77 83 91
E-mail: yvanneste@ncj.nl

Early Life Stress: ‘Praten met tieners over stress, hoe doe je dat?’

maandag 26 augustus 2019

Hoe duiden kinderen en adolescenten signalen van stress? Wat is hun manier van spreken? Hun ‘jeugdtaal’ waarmee signaleren en communiceren over stress tussen volwassenen en kinderen vergemakkelijkt wordt? Tieners hebben in diepte-interviews aangegeven wat zij nodig hebben om erover te kunnen en durven praten. Dit is verwerkt in de scriptie over taalgebruik van de jeugd over stress van Eva Stijger. De handout Early Life Stress: ‘Praten met tieners over stress, hoe doe je dat?’ is voortgekomen uit de onderzoeksresultaten van deze scriptie.

Vooral voor kinderen en adolescenten is het aanduiden van stress niet eenvoudig, aangezien stress op zichzelf een vaag begrip is en het vaak om verschillende combinaties van emoties en gevoelens gaat. Om de jeugdgezondheidszorg, scholen en ouders beter grip te laten krijgen op stress vanuit de belevingswereld van het kind, maakte stagiair Eva Stijger (23) met haar scriptie inzichtelijk hoe de jeugd stress ervaart en uit, oftewel: welke taal spreken zij wanneer het gaat over stress?

Scriptie

Voor het onderzoek zijn achtstegroepers geïnterviewd over gevoelens van stress aan de hand van ‘spannende’ situaties die onder andere gepaard gingen met de overgang van de lagere naar de middelbare school. Eva heeft haar afstudeerscriptie geschreven voor de master Sociology: Contemporary Social Problems (Universiteit Utrecht), tijdens haar stage bij het NCJ.