Nieuwsbericht

Contactpersoon:
Mark Weghorst adviseur
Telefoon: 06 - 25 39 01 13
E-mail: mweghorst@ncj.nl

Duurzame preventieve aanpak van schoolverzuim

woensdag 12 mei 2021

Ruud van 13 jaar, gaat niet naar zijn nieuwe middelbare school. Al een aantal weken niet. Hij wil niet meer, is niet te bewegen en zijn moeder weet zich geen raad. Ruud raakt iedere ochtend in paniek en moeder kan niet anders dan hem geruststellen. Dat lukt alleen nog als hij thuis kan blijven van school. Hij blijft niet thuis: hij gaat regelmatig mee met zijn vader, die dakdekker is en werkt daar hard.

De JGZ-professional wordt op scholen gevraagd om mee te denken als er sprake is van zorgelijk ziekteverzuim. In het geval van Ruud kwam de jeugdarts meepraten in het Zorg Advies Team (ZAT) overleg. Ze merkte pas tijdens het overleg dat moeder, die alleen kwam, niet voorbereid was op een kamer vol professionals. De jeugdarts voelde zich er toenemend ongemakkelijk bij en probeerde moeder bij te staan. Dat lukte niet echt meer.

De zorgcoördinator van school vond Ruud een kandidaat voor het behandelprogramma schoolweigering. Hij stelde vlot de diagnose: Ruud wilde niet naar school, dus weigerde school en het speelde al een tijd. De geruststelling die moeder in de hectiek van de ochtend steeds weer vond werd gezien als onwenselijke toegeeflijkheid en over vader en zijn werkende alternatief voor school werd al helemaal niet mild geoordeeld. Die visie werd pas duidelijk tijdens het gesprek en er leek maar nauwelijks ruimte voor een ander perspectief. 


Deze situatie toont het belang van goede communicatie, warme relaties en een heldere rolverdeling tussen de verschillende partners die een rol spelen bij schoolverzuim: de leerplichtambtenaar, de JGZ-professional, de school en de belangrijkste partners: de leerling en de ouder(s). 

In dit artikel bespreken we allereerst duurzaam preventiebeleid bij schoolverzuim. Vervolgens gaan wij dieper in op de rol van M@ZL hierin. Aansluitend komt de positie van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) bij verzuim aanbod en bespreken we over waar de kracht van het vakmanschap van de JGZ-professional bij deze problematiek ligt. Afsluitend wordt het belang van aandacht hebben voor de context rondom schoolverzuim besproken. 

Lees hier het hele artikel

Bekijk ook: