Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 22 januari 2021
Boekbespreking: ‘Doen wat goed is.’ Een pleidooi voor praktische wijsheid in het sociale domein,
Geschreven door Sophie Albers en Albert Jan Kruiter
In het boekje ‘Doen wat goed is’ wordt beschreven hoe professionals in het sociale domein laveren tussen regels en ruimte om mensen met problemen te helpen. De schrijvers pleiten voor een nieuw paradigma om de wijze praktijken van deze professionals te herkennen, erkennen, waarderen en beter te benutten.
Het gaat over praktische wijsheid van de professional die doet wat goed is. Aristoteles maakte al een onderscheid tussen ‘Techne’ (rationeel/universeel/ vaststaande kennis) en ‘phronesis’ (praktische wijsheid/ toegepaste, contextgebonden, morele wijsheid). De praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie/wetenschap en daar zul je met wijsheid moeten handelen en zet je jezelf op het spel. Door ervaring kom je er dan achter hoe het kan. Dat lijkt op het werken met richtlijnen; ook daarbij is de praktijk veelal net iets anders dan de theorie en zul je op basis van ervaring en wijsheid het goede proberen te doen. Die positieve ervaringen kunnen breder toepasbaar worden gemaakt.
In het boekje worden 5 kwaliteiten benoemd voor praktisch wijs handelen:
Het goede doen is het juiste midden zoeken tussen wat rechtmatig en rechtvaardig is. Daarvoor is naast wetenschappelijke kennis ook ervaringskennis nodig is.
In het boekje worden axioma’s geformuleerd over professionalisering van praktisch wijze professionals en over het organiseren vanuit wijze praktijken. Het boekje biedt mooie aanknopingspunten voor professionals en organisaties die het goede willen doen en daarbij professionals de ruimte willen geven. Kortom een lezenswaardig boekje met toepassingsmogelijkheden voor de JGZ.
"*" geeft vereiste velden aan
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.