Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 11 april 2022
Wat kunnen we in Nederland leren over het inzetten van zeer laagdrempelige opvoedsteun aan ouders en andere volwassenen die voor kinderen zorgen in tijden van grote stress door conflicten, ontheemding en oorlog?
Prof.dr. Rachel Calam zal in een webinar op 21 april dieper ingaan op opvoeden, ouderschap en de impact op trauma, en ze vertelt over de achtergrond van de folder met informatie voor volwassenen die voor kinderen zorgen tijdens conflicten en ontheemding.
De deelnemers gaan met haar in gesprek hoe dit materiaal ingezet kan worden en wat we ervan leren over de ondersteuning van gezinnen in vergelijkbaar stressvolle situaties.
Dit webinar wordt georganiseerd door Stichting Families Foundation, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) en OuderWijzer.
In het webinar leren we hoe positief, betrokken en warm ouderschap kan bijdragen aan het verkleinen van risico’s op ernstige trauma’s en gedragsproblemen bij kinderen. Hoe ondersteunen we dit betrokken ouderschap terwijl gezinnen in schuilkelders leven, op de vlucht zijn, zich ontheemd voelen en aankomen in een ander land? Hiervoor is door Prof. dr. Alaa El-Khani en Prof. dr. Rachel Calam van Manchester University een folder met informatie ontwikkeld en getest tijdens de oorlog in Syrië. Welke lessen kunnen we hieruit leren over de effecten van betrokken ouderschap in andere extreem stressvolle en onvoorspelbare situaties?
Donderdag 21 april 2022
20.00 – 21.30 CET
21.00 – 22.30 Kyiv
19.00 – 20.30 UK time
Voertaal van het webinar is Engels.
Deelname aan het webinar is gratis – wel vooraf aanmelden via onderstaande link.
Voor wie?
Iedereen die met ouders en kinderen werkt.
Stichting Families Foundation, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) en OuderWijzer vormen een bondgenootschap waarmee we gezamenlijk de aandacht voor ouders, ouderschap en opvoeding willen vergroten.
De gastspreker Prof. dr. Rachel Calam:
Rachel Calam PhD MClinPsychol is Professor Emerita, Division of Psychology and Mental Health, School of Health Sciences, The University of Manchester, UK. She was programme director for the doctorate in clinical psychology at Manchester before becoming Head of the School of Psychological Sciences there. Her research focus has been on prevention approaches to protecting the mental health of children and families. She has a particular interest in developing and evaluating parenting and family skills resources for low and middle income countries and very low resource contexts. She acts as a consultant and technical expert with the United Nations Office on Drugs and Crime prevention group on parenting and family skills in different contexts. In this context, she has worked with a group who have developed new programmes which are now in use in many countries worldwide. She has worked most recently on parenting and intervention needs of children, young people and families who are in war, displacement and resettlement contexts, using novel, low cost ways of sharing information, for example distributing brief written material via bread supplies into conflict zones. She has worked with other groups internationally on different ways of combining caregiver and family skills with trauma recovery approaches for children and young people across these settings.
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.