Robin Hood Project gestart
Robin Hood neemt van hen die genoeg hebben en geeft aan hen die dat nodig hebben. Dat gaan we doen in dit meerjarige project: we zorgen dat gezinnen met jonge kinderen geen geld mislopen.
Nieuws 25 september 2020
Best veel en misschien wel meer dan je denkt! Onlangs organiseerde de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) een werkconferentie om hun Nationaal Plan Zwemveiligheid te concretiseren. Samenwerkingspartners als gemeenten, Mulier Instituut, Reddingsbrigade Nederland, Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en de JGZ waren uitgenodigd om mee te denken over diverse thema’s. De ambitie was om per thema een concreet doel te formuleren voor 2024 en daarbij specifieke activiteiten uit te werken om in 2021-2024 (met elkaar) op te pakken.
Centrale vraag in de sessie over zwemdiploma bezit bij kinderen uit arme gezinnen was: wat moet er in Nederland gebeuren om zoveel mogelijk kinderen hun A, B én C diploma te laten halen? Brigitte Muller, projectleider bij de Nationale Raad Zwemveiligheid, licht toe:
Daarnaast bleek in voorjaar 2019 uit onderzoek dat er diverse financiële regelingen beschikbaar zijn voor kinderen uit arme gezinnen om op zwemles te kunnen. Uit dit onderzoek bleek dat in ieder geval 110 gemeenten een regeling hebben getroffen. Deze regelingen zijn per gemeente verschillend en worden lokaal met name mogelijk gemaakt door het Jeugdfonds Sport & Cultuur of de Stichting Leergeld. Daarnaast heeft ook Nationaal Fonds Kinderhulp landelijk ondersteuningsmogelijkheden.
Tijdens de werksessie zijn behoorlijk wat ideeën naar voren gebracht, hierbij een selectie.
Eind oktober wil de NRZ, in nauwe samenwerking met de partners, een uitvoeringsplan 2021-2024 gereed hebben met een uitwerking per thema. Zoals je ziet is er ambitie genoeg voor de komende tijd. Mocht je na het lezen van dit artikel nog aanvullende ideeën hebben mail deze dan aan akleinvelderman@ggdhor.nl.
Robin Hood neemt van hen die genoeg hebben en geeft aan hen die dat nodig hebben. Dat gaan we doen in dit meerjarige project: we zorgen dat gezinnen met jonge kinderen geen geld mislopen.
In een challenge voor de Universiteit Utrecht gingen vier masterstudenten aan de slag met de vraag wat het belang is van overgangsrituelen voor jeugdigen op school.
Vanaf dit najaar starten de commentaarrondes van het Cluster Psychosociaal & Gedrag. Tot en met 12 januari 2026 is het mogelijk om commentaar te geven bij de herziene JGZ-richtlijn Autisme. Tot en met 17 februari 2026 bij de herziene JGZ-richtlijn ADHD.