Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 28 mei 2019
Ken je dat? Je leest een wetenschappelijke publicatie en vraagt je af welke consequentie je daar aan kunt of moet verbinden in je JGZ-werk? Of dat een ouder vragen stelt over een recente publicatie? Elke dag verschijnen er nieuwe wetenschappelijke inzichten die relevant kunnen zijn voor onze dagelijkse JGZ-praktijk, maar hoe duiden we dat? In antwoord op deze vragen start het NCJ met een nieuw initiatief, passend binnen haar missie om de JGZ verder te academiseren: de Stippel-Brigade.
Voor een optimale JGZ is wetenschappelijke kennis van groot belang. Het gebruik van actuele wetenschappelijke kennis in de dagelijkse JGZ-praktijk is echter op zijn minst een uitdaging. De JGZ professional vraagt zich geregeld af: Is het noodzakelijk om mijn handelen ten gevolge van deze nieuwe kennis en inzichten te veranderen? Hoe leg ik de jeugdige en ouder uit wat het betreffende onderzoek betekent voor hen, zodat we echt tot shared decision making kunnen komen?
In antwoord op deze vragen start het NCJ met een nieuw initiatief, passend binnen haar missie om de JGZ verder te academiseren: de Stippel-Brigade. De ultieme ambitie van de Stippel-Brigade is bijdragen aan het uitstippelen van de koers voor de JGZ op basis van wetenschappelijke kennis. Nieuwe inzichten kunnen leiden tot nieuwe stippen op de horizon, de Stippel-Brigade gaat hierin het voortouw nemen. Leden van de Stippel-Brigade zijn bij uitstek JGZ-professionals, want zij kunnen deze missie het beste waarmaken.
De eerste stap in het samenstellen van een brigade, zodat de krachten kunnen worden gebundeld, is het organiseren van een gezamenlijke training. Als binnen de JGZ het interpreteren van wetenschappelijke onderzoeksresultaten aan de orde is dan gaan de gedachten al snel ook uit naar Willy-Anne van Stiphout. Zij is binnen de JGZ bekend als inspirerend docent en expert op het gebied van duiding van wetenschappelijke artikelen, bijvoorbeeld met haar 8-stippenplan, een werkwijze voor het lezen en duiden van (medisch) wetenschappelijke literatuur. Wanneer we vanuit het NCJ de JGZ willen ondersteunen in het gebruik van wetenschappelijke uitkomsten in de dagelijkse praktijk is zij een uitstekende partner om iets moois mee te bereiken. Uiteindelijk hopen we als NCJ samen met de leden van de Stippel-Brigade de JGZ te gaan faciliteren in het werken met actuele wetenschappelijke inzichten. Hoe we de ultieme ambitie uiteindelijk vorm gaan geven is iets dat we gezamenlijk willen uitdenken. We zoeken daarom Brigade-leden met lange-termijn ambities.
Ben jij een JGZ-professional die altijd benieuwd is naar de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen? Als jij een (Engelstalig) wetenschappelijk artikel leest komen er dan bij jou ook altijd allerlei kritische vragen boven? Heb jij zin om deel uit te maken van een heel nieuw NCJ-initiatief? Dan zoeken we jou! Het NCJ biedt je nu een mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief onderdeel uit te maken van de eerste lichting van de Stippel-Brigade.
Een lid van de Stippel-Brigade vindt het leuk om aan zijn/haar collega’s uit te leggen wat we nu uiteindelijk kunnen met nieuw wetenschappelijk inzicht (een vlotte pen is een pré). Hij of zij hoeft niet gepromoveerd te zijn, een registratie als epidemioloog te hebben of zelf onderzoek te hebben gedaan maar:
Wat betekent dat concreet? Je bent bekend met de vier meest gebruikte onderzoeksdesigns: het vervolg- of cohortonderzoek, het patiënt-controleonderzoek, het dwarsdoorsnede-onderzoek en de (randomized controlled) trial. Van deze vier designs weet je globaal:
Daarbij laat je je niet leiden door p-waarden, maar ben je in staat of wil je leren om zelf helder en logisch na te denken over relevantie en validiteit van de gevonden resultaten.
Wil je graag deelnemen maar twijfel je of je voldoende kennis hebt? Neem dan contact op met de docent Willy-Anne van Stiphout voor een oriënterend gesprek.
De Stippel-Brigade start met een training van anderhalve dag, waarvoor 12 accreditatiepunten worden aangevraagd. Voor deze training lever je zelf een Nederlands- of Engelstalig wetenschappelijk peer-reviewed artikel aan. Tussen de twee trainingsdagen door maak je, alleen en met een Brigade-maatje, huiswerkopdrachten. Uiteraard ontvang je hierover t.z.t. nog meer informatie. Het is niet mogelijk om slechts een deel van de training te volgen.
Data:
24 september: eerste bijeenkomst (10.00 tot 16.00 uur)
15 oktober: tweede bijeenkomst (13.30 tot 16.30 uur)
Locatie:
NCJ, Churchilllaan Utrecht
Kosten:
€275,- pp
Aanmelden:
Stuur een mailtje naar Merian Bouwmeester en met een korte motivatie waarom je graag Brigade-lid wordt.
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.
"*" geeft vereiste velden aan