Podcast over preventieve borstvoedingszorg met de JGZ als sleutelrol
Vandaag lanceert Centering Feeding de 'Borstvoedingsbabbel voor Zorgprofessionals': een vernieuwende podcast over preventieve borstvoedingszorg.
Nieuws 26 november 2014
In opdracht van het Voedingscentrum voert TNO in het najaar van 2014 opnieuw een peiling ‘Melkvoeding van zuigelingen’ uit. Met de peiling wordt een beeld gevormd van alle zaken die belangrijk kunnen zijn bij het geven van borstvoeding. Ook wordt er gekeken naar het effect van certificering door stichting Zorg voor Borstvoeding. Inmiddels zijn er zes van deze peilingen gedaan, waaraan een groot aantal JGZ-teams heeft meegewerkt. De laatste peiling stamt alweer uit 2010, het is dus van belang om te bekijken hoe het er nu voor staat. TNO is nu op zoek naar JGZ-organisaties die willen meewerken aan deze peiling met vijf of meer JGZ-teams (0-4 jaar of 0-19 jaar). De uitnodiging voor het meewerken aan deze peiling is deze week naar alle JGZ-organisaties verstuurd.
Het is de bedoeling dat aan ouders/verzorgers van zuigelingen tot zeven maanden oud een kaart wordt meegegeven met daarop een link naar de vragenlijst. Behalve de leeftijd van de zuigeling hoeft er geen selectie te worden gemaakt aan wie de kaart wordt meegegeven. De vragenlijst kunnen ouders zelf online invullen via hun computer, smartphone of tablet. Ouders kunnen ook via een antwoordkaart bij TNO om een papieren vragenlijst vragen.
JGZ-organisaties en JGZ-teams die mee willen werken kunnen zich aanmelden via peilingmelkvoeding@tno.nl. Om de kaarten te kunnen versturen, hebben zij de adresgegevens van de deelnemende locaties nodig. Mocht u de kaarten liever op het centrale adres van de organisatie willen ontvangen, dan kan dat ook.
Vandaag lanceert Centering Feeding de 'Borstvoedingsbabbel voor Zorgprofessionals': een vernieuwende podcast over preventieve borstvoedingszorg.
Naar aanleiding van de evaluaties is de e-learning aangepast.
Het NCJ peilde voor de vijfde keer onder professionals of zij de signalen van geldzorgen bij jeugdigen en/of hun ouders/opvoeders herkennen en hun mogelijkheden om iets met deze signalen te doen.