Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 31 januari 2018
In Ben ik in Beeld? maken JGZ-organisaties inzichtelijk hoe de definities ‘In Beeld’, ‘In Zorg’, ‘Elders in Zorg’ en ‘Bereik’ in de praktijk betekenis krijgen. Daarmee wordt een eenduidige interpretatie van deze definities en de daaruit voortvloeiende werkwijze bewerkstelligd.
Het document is tot stand gekomen in samenspraak met JGZ-collega’s uit alle lagen van de organisatie. Ook is gesproken met de IGZ, GGD GHOR NL en ActiZ Jeugd.
De beoogde uniformiteit biedt inzicht in de wederzijdse werkwijzen. Organisaties weten van elkaar hoe zij (zouden moeten) werken en waar bepaalde verantwoordelijkheden liggen. Door het eenduidig toepassen van de definities wordt het bovendien mogelijk vergelijkbare gegevens en rapportages op te leveren op basis van data uit het digitaal dossier JGZ (DD JGZ). In Jeugd in Beeld wordt hiervoor een standaard rapportage ontwikkeld.
Voor sommige organisaties leiden de afspraken uit het document ertoe dat er extra werk verzet moet worden om werkprocessen in overeenstemming met dit document te brengen. De afweging of deze inspanningen opwegen tegen het resultaat zijn door alle betrokken partijen en personen positief beantwoord. Steeds weer terugkerende argumenten waren het verkrijgen van inzicht op landelijk niveau, het kunnen benchmarken en de tijdswinst als gevolg van eenduidige landelijke afspraken.
De implementatie van de nieuwe definities en de daarbij behorende werkwijze is niet van vandaag op morgen gerealiseerd.
Bekijk de publicatie ‘Ben ik in Beeld?’ >
Download de printversie van de publicatie ‘Ben ik in Beeld’ >
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.