Nieuw artikel in TJGZ over toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Nieuws 21 november 2017
Professionals in wijkteams en -netwerken willen ervoor zorgen dat inwoners zich begrepen en geholpen voelen. De dagelijkse praktijk leert dat ze verschillende vragen over uiteenlopende onderwerpen van diverse doelgroepen krijgen. Welke kennis heb je nodig om deze vragen te kunnen beantwoorden? Waar vind je deze kennis? Hoe wordt duidelijk welke kennis ontbreekt? Het document kennisbouwstenen van het programma Integraal Werken in de Wijk (IWW) biedt ondersteuning.
De bouwstenen geven informatie over specifieke doelgroepen, waaronder jeugd en opvoeders. Daarnaast bieden ze basiskennis en specifieke kennis op zeven kennisdomeinen:
Ondersteuning
De bouwstenen ondersteunen wijkteams – en netwerken op diverse manieren. Ze bieden:
De bouwstenen verwijzen direct naar kennis en hulpmiddelen.
Toepassing
De bouwstenen kunnen zowel op individueel, team- als regionaal niveau worden gebruikt. Hierbij is het belangrijk dat wijkteams of -netwerken zelf bepalen welke kennis zij nodig hebben, aangezien iedere opdracht en iedere wijk uniek is. De bouwstenen zijn getoetst aan landelijk beschikbare kennis en zijn voorgelegd aan verschillende kennisinstituten, wijkteams en -netwerken en hun professionals. De bouwstenen worden regelmatig bijgewerkt en aangevuld. Neem voor meer informatie contact op via info@integraalwerkenindewijk.nl.
Over Integraal Werken in de Wijk
In het programma Integraal Werken in de Wijk bundelen Movisie, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, Nederlands Jeugdinstituut, Vilans en de Werkplaatsen Sociaal domein hun krachten om kennis te verzamelen, verrijken en verspreiden over de integrale aanpak van meervoudige vragen en problemen. Dit doen zij in nauwe samenwerking met de praktijk. Het doel is: beleidsmakers en professionals inzicht geven in wat werkt.
Bekijk ook:
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Klimaatverandering is niet alleen een milieuvraagstuk, maar óók een gezondheidsvraagstuk. Welke rol kan de JGZ hierin spelen?